JOM TERJAH:

Sertai online survey dan anda dibayar setiap survey
klik link dibawah untuk menyertai
ipanelonline survey

Daftar SAYS Malaysia di sini

InstaForex

Cari Blog Ini

Sabtu, 31 Disember 2011

JPN Mula Keluarkan MyKad Baru Mulai 3 Jan

PUTRAJAYA – Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) akan mengeluarkan MyKad baru yang mempunyai ciri-ciri keselamatan terkini secara berperingkat mulai Selasa ini, kata Ketua Pengarahnya Datuk Jariah Mohd Said.

Beliau berkata pengeluaran MyKad baru akan dilaksanakan secara berperingkat bermula di JPN Putrajaya dan JPN Shah Alam, Selangor, sebelum dilaksanakan sepenuhnya di seluruh negara selepas 15 Feb ini.

Katanya orang ramai digalak menukarkan kepada MyKad baru itu tetapi ia bukan wajib.

“MyKad yang berstruktur baru memiliki reka bentuk dan ciri-ciri keselamatan seperti diperbuat daripada bahan Polikarbonat yang lebih bertahan dan menggunakan cip baru yang lebih bertahan.

“Selain itu, MyKad baru mempunyai “ghost image” yang menggunakan teknologi turisan laser pada permukaan kad bagi mengelakkan pemalsuan berlaku,” katanya pada sidang media di sini.

Jariah berkata JPN yakin pengeluaran MyKad baru yang mengikuti piawaian antarabangsa tidak mudah rosak dan ia dapat mengatasi masalah berkaitan kualiti dan ketahanan MyKad termasuk kualiti cip yang sering dibangkitkan akhir-akhir ini.

Beliau berkata MyKad baru telah menambahbaik keseluruhan percetakan keselamatan MyKad dengan tekonologi terkini dan ia telah memperkukuhkan daya lekatan antara lapisan cetakan dengan “overlay” dengan reka bentuk yang telah ditambahbaik.

Jariah berkata cawangan JPN di negeri-negeri lain seperti Kluang dan Ipoh akan mengeluarkan MyKad baru pada 10 Jan, Johor Bahru (14 Jan), Kuantan (15 Jan), Melaka (17 Jan), Kuching dan Kota Bharu (20 Jan), Kuala Terengganu dan Pulau Pinang (29 Jan).

Selain itu, beliau berkata pejabat JPN Alor Setar akan mengeluarkan MyKad baru pada 2 Feb, Miri (6 Feb), Kota Kinabalu dan cawangan-cawangan lain pada 7 Feb serta cawangan di Wilayah Persekutuan pada 15 Feb.

“JPN akan mengambil tempoh masa sehari untuk mengeluarkan MyKad struktur baru di cawangan-cawangan JPN yang dinyatakan.

“Lain -lain cawangan JPN akan mengambil masa 10 hari bekerja di Semenanjung dan maksimum 30 hari di Sabah dan Sarawak,” katanya. – BERNAMA

Jumaat, 30 Disember 2011

PENIAGA MELAYU MENGAMUK DI HOT NITE BAZAAR KLANG SENTRAL !!!





Penjaja Berkeras untuk tidak berganjak Dari Tapak HOTNITE dan tidak membenarkan Lori MPK Keluar sehingga barang dipulangkan hingga pihak polis yang menjadi escort juga terpakasa menunggu lama

Ulasan penuh klik badutrakyat.blogspot.com

Khamis, 29 Disember 2011

Paderi Bergaduh Hanya Kerana Sebatang Penyapu!

Hanya kerana sebatang penyapu yang dikatakan masuk ke kawasan larangan, ratusan paderi-paderi di Gereja Nativity di Baitul Laham, Baitulmaqdis, Palestin, bergaduh besar sehingga membabitkan campur tangan pihak berkuasa tempatan.

Gereja Nativiti yang dianggap antara gereja yang tertua dan suci itu dibina mengikut struktur asal gua kelahiran Nabi Isa AS didiami bersama oleh tiga golongan mazhab Kristian iaitu Franciscan, Greek Ortodoks dan Armenian.

Memandangkan ketiga-tiga mazhab ini selalu bertelagah sesama mereka, pihak gereja telah mengasingkan mereka kepada tiga kawasan setiap satu dan dilarang sama sekali untuk masuk ke kawasan berlainan mazhab.

Seperti kebiasaan di gereja itu, paderi-paderi bagi ketiga-tiga golongan mazhab itu akan bergotong-royong bersama membersihkan gereja itu selepas sambutan Hari Natal diadakan.

Bagaimanapun dalam kejadian yang baru berlaku sewaktu membersihkan gereja semalam, seorang paderi Armenian telah menuduh sebatang penyapu paderi Greek Ortodoks telah sengaja diletakkan memasuki kawasan mereka.

Ekoran tindakan yang disifatkan sebagai melanggar kawasan Armenian Apostolik, maka berlakulah pergaduhan besar ala-ala ‘KL Gangster’ di antara paderi Armenian dan Greek Ortodoks!

Menurut kenyataan dari Polis Baitul Laham, Leftenan Kolonel Khaled At-Tamimi kepada media antarabangsa, Reuters, pergaduhan tersebut merupakan ‘acara tahunan’ di gereja itu memandangkan ia berlaku pada setiap tahun selepas Hari Natal.

“Ia adalah masalah biasa..tiap-tiap tahun ia (pergaduhan besar) berlaku,” katanya.

Bagaimanapun, Khaled memaklumkan bahawa tiada tangkapan dibuat terhadap paderi-paderi itu memandangkan mereka adalah “the men of God” (orang-orang Tuhan).

“No one was arrested because all those involved were men of God (Tiada seorang pun yang ditangkap kerana mereka semua adalah ‘orang-orang Tuhan’,” kata Khaled lagi.

Menurut WashingtonPost.com, pergaduhan besar tercetus di antara paderi-paderi gereja itu tahun lalu disebabkan oleh proses membaik pulih bumbung gereja itu yang semakin mereput.

Pada tahun 2008, berlaku pergaduhan di kalangan paderi-paderi yang sama berhampiran makam Nabi Isa AS di mana ia mengakibat dua orang paderi telah ditahan pihak polis kawasan itu.

video




Maybank Majikan Pilihan No. 1 Di Malaysia

Maybank bukan sahaja berupaya menawarkan peluang pekerjaan kepada orang ramai tetapi juga sebuah kerjaya yang membolehkan mereka diberi peluang mencapai aspirasi masing-masing.

Perkara itu terbukti apabila Maybank dinobatkan sebagai Majikan Pilihan No. 1 di Malaysia menerusi kajian yang dikendalikan oleh para graduan pada Pameran Kerjaya Graduan Aspire 2011 sebelum ini.

Maybank turut muncul sebagai Peneraju bagi Anugerah 100 Majikan Graduan di Malaysia bagi kategori perkhidmatan perbankan dan kewangan dalam kaji selidik oleh GTI Media membabitkan seramai 12,000 graduan daripada universiti tempatan dan luar negara.

Malah, Ketua Modal Insan Kumpulan Maybank, Nora Abdul Manaf berkata, perkara itu juga boleh dinilai menerusi Hari Kerjaya Maybank yang menarik lebih 5,000 pengunjung dari seluruh negara.

“Maklum balas menggalakkan yang diterima daripada pengunjung itu menunjukkan daya tarikan Maybank sebagai majikan pilihan.

“Bilangan pengunjung yang menghadiri Hari Kerjaya Maybank jelas mengukuhkan kedudukan Maybank sebagai majikan pilihan utama Malaysia menerusi tinjauan yang diadakan baru-baru ini,” katanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Mengulas lanjut Hari Kerjaya Maybank, Nora berkata, program itu kali pertama dianjurkan oleh sebuah institusi kewangan di negara ini membabitkan seluruh operasi perniagaan Maybank termasuk operasi luar negaranya.

Menurutnya, Hari Kerjaya Maybank menggunakan pendekatan berbeza bagi meyakinkan calon-calon berpotensi menyertai Maybank menerusi pendedahan mengenai falsafah organisasi, aspirasi, budaya, model perniagaan dan pembangunan tenaga insan selain capaian global Maybank.

Jelasnya, Hari Karnival itu turut membuktikan kepada pengunjung bahawa Maybank bukan sahaja menawarkan peluang pekerjaan tetapi juga kerjaya yang membolehkan warga kerjanya diberikan peluang untuk mencapai aspirasi masing-masing.

“Peluang ini terbuka menerusi pelbagai rangka kerja pembangunan kerjaya termasuk peluang untuk bekerja di 17 lokasi operasi kami di seluruh dunia,” katanya.

Maybank turut menyediakan saluran elektronik kepada kepada mereka yang mahu mengemukakan butiran peribadi dan kelulusan masing-masing. Hingga akhir pameran, lebih daripada 2,700 e-Resume telah dikemukakan.

Hakim Mahkamah Rayuan Kes Liwat Anwar Meninggal Dunia

KUALA LUMPUR 29 Dis. - Bekas hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Arifin Jaka dilaporkan meninggal dunia di Hospital Serdang pada jam 6.05 pagi tadi.

Beliau dilaporkan meninggal dunia akibat menghidap penyakit kencing manis dan ianya disahkan oleh Presiden Majlis Peguam Malaysia, Lim Chee Wee.

Datuk Arifin merupakan Hakim Mahkamah Tinggi yang diantaranya terbabit dalam perbicaraan Kes Liwat 1 melibatkan bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau juga terlibat di dalam sebutan Mahkamah Rayuan mengekalkan sabitan tersebut, tetapi Mahkamah Persekutuan dalam keputusan majoriti 2-1 membatalkannya dan Anwar dibebaskan pada tahun 2004.

Arifin dijangka dikebumikan di tanah perkuburan Islam Presinct 20 Islam di Putrajaya selepas solat Zohor.

Sumber : klpos

Selasa, 27 Disember 2011

Jue Aziz didakwa tidak berdisiplin?

Sejak beberapa hari lalu, kecoh apabila pelakon, Jue Aziz didakwa tidak berdisiplin sehingga bakal berdepan tindakan digugurkan dari teater Semerah Padi, yang bakal dipentaskan bermula hari ini sehingga 31 Disember.

Jue Aziz yang dihubungi Zass, ternyata berang dengan beberapa laporan akhbar yang mengatakan dia tidak berdisiplin sehingga akan digugurkan dari teater tersebut.

Menurutnya, dia rasa teraniaya dan terkejut apabila tidak mendapat penjelasan sewajarnya mengenai masalah yang timbul. Apatah lagi kehilangan yang diuar-uarkan itu berlaku kerana bersebab dan bukan disengajakan.

"Saya akui tidak menghadiri sesi latihan selama empat hari kerana saya demam panas yang sangat teruk. Malah semasa ke klinik, doktor juga memberi saya cuti sakit (MC) sebagai bukti.

"Saya bukan sengaja menghilangkan diri sehingga tidak dapat dihubungi. Saya sangat terkejut apabila membaca laporan sebuah akhbar semalam (kelmarin) yang mempersoalkan tentang disiplin saya.

"Lebih membuatkan saya rasa terkejut dan dianiaya, apabila pihak media yang menghubungi saya mengenai isu digugurkan dari teater ini. namun pihak produksi pula mengatakan sebaliknya.

"Jika benar saya tidak berdisiplin, mengapa ada pelakon lain yang pernah tidak hadir beberapa kali tidak pula dikatakan tidak berdisiplin," jelasnya.
Jue atau nama sebenarnya Zuliana Abd Aziz berkata, dia merasakan namanya digunakan untuk menarik perhatian orang ramai supaya menonton teater ini.

"Saya tidak kisah jika hal lain yang ditimbulkan, tapi apabila bercakap tentang disiplin, saya rasa itu sudah melampau.

"Walaupun saya tidak menghadiri sesi latihan, saya sudah mempersiapkan diri untuk menjayakan watak Dara. Malah saya sanggup menolak beberapa tawaran drama dan filem demi menjayakan teater ini.

"Jadi bila mereka memburuk-burukkan saya, saya rasa sangat kecewa dan sedih dengan apa yang berlaku. Kadangkala saya terfikir, adakah mereka sengaja membesarkan perkara ini untuk menarik perhatian orang luar menonton teater ini?," katanya.

Akan berjumpa penerbit

Jue berkata, dia akan berjumpa dengan penerbit Megat Mohd Noor Salleh Ghani bagi membincangkan perkara ini.

Jelasnya, dia juga tidak berpuas hati dengan beberapa masalah dalaman yang berlaku dalam produksi tersebut, dan mahu penjelasan dari pihak produksi.

"Jika mereka merasakan saya bermasalah, saya juga merasakan mereka ada masalah dalaman yang turut mengganggu kami.

"Saya akan mengambil jalan untuk bersemuka dengan mereka, selain meminta penjelasan mengenai status saya," katanya.

Keno beri penjelasan

Sementara itu, Penerbit Eksekutif Keno Production, Megat Mohd Noor Salleh Ghani atau mesra disapa Keno menjelaskan Jue tidak disingkirkan dari pementasan teater ini.

"Pihak kami tidak pernah mengeluarkan apa-apa kenyataan yang mengatakan Jue digugurkan dari pementasan ini. Ia hanya khabar angin dari media sahaja.

“Kami memang bersedia dengan pelakon gantian iaitu Abby Nadzzri kerana bimbang berlaku masalah pada saat-saat akhir. Bagaimanapun, Jue masih lagi pelakon utama.

"Cuma jika kesihatan dia tidak berapa baik, baru kita akan mempertimbangkan untuk membawa masuk Abby bagi menggantikan Jue,” katanya kepada Zass.

Keno juga mengakui ada beberapa pelakon tidak dapat hadir pada permulaan sesi latihan kerana terikat dengan komitmen lain, namun tidak pada saat-saat akhir sesi latihan.

"Watak Jue sangat penting dalam pementasan ini. Justeru, menjelang saat-saat akhir sebelum pementasan, tentulah kehadirannya sangat-sangat diperlukan.

"Malah apabila dia hadir dan masih dengan tampalan koyok, tentulah pengarah memikirkan dia masih lagi tidak sihat. Malah Rosdeen juga pernah memaklumkan pada saya, ketika sesi latihan sebelum ini, Jue asyik memegang telefon bimbit dan di mana komitmen dia sebagai seorang pelakon," jelasnya.

Berhubung masalah dalaman yang dibangkitkan Jue, Keno berkata, ia hanyalah perkara yang cuba dibangkitkan Jue untuk menutup isu mengenai dirinya.

"Saya tidak nampak apa-apa masalah tentang isu dalaman yang dibangkitkan Jue. Saya bersedia untuk berjumpa dan menjelaskan perkara ini kepadanya.

"Saya sejujurnya kasihan apabila melihat orang luar menghentam Jue dan sepatutnya dia mengambil iktibar dengan apa yang berlaku.

"Malah sehingga saat ini, saya sedia memaafkan dia kerana bagi saya, saya tiada masalah personal dengan Jue," akhiri Keno.

Teater Semerah Padi turut dibintangi Khir Rahman, Fauzi Nawawi , Datuk Baharuddin Omar, Azizah Mahzan, Fazlina Datuk Ahmad Daud dan Baby Erin.
Teater arahan Rosdeen Suboh ini akan dipentaskan di Panggung Sari, Istana Budaya pada 24 hingga 31 Disember depan.

Kaum Cina Mula Kempen Boikot Produk Melayu



Kini tersebar luas di Internet tentang seruan dari segelintir kaum Cina yang menggesa bangsanya untuk tidak memberi sokongan kepada perniagaan melayu lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan persatuan Islam dan Melayu. Email yang diforwardkan kepada saya menyeru agar memboikot roti Gardenia kerana dimiliki Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary(BERNAS) dan ramai orang Melayu mempunyai kepentingan dalam perniagaan tersebut.

Kebanyakkan kenyataan yang disebarkan bukan sahaja tidak berlandaskan fakta malahan ditokok tambah dengan kata-kata provokasi, antaranya menyatakan masyarakat Cina sering dianiyai oleh orang Melayu, perniagaan milik Raja Gula Robert Kuok disabotaj oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al- Bukhary.

IKLAN BOIKOT PRODUK MELAYU DAN SOKONG PRODUK CINA DILANCARKAN DI FORUM DAN BLOG MEREKA

Kerana rakus dengan keuntungan perniagaan, mereka mencetuskan propaganda dengan mengharapkan simpati dari kaum mereka!Kini mereka telah melampaui batasan denganmencetuskan sentimen perkauman,ada yang melontarkan kata-kata penghinaan seperti “PERGI MATI MELAYU BABI”, “MELAYU BODOH” dan sebagainya.

Jika taktik kotor ini berterusan, dikhuatiri bukan sahaja akan memberikan kesan kepada perniagaan milik Bumiputera malahan bakal mencetuskan kebencian & perbalahan antara kaum. Kita lihat sendiri apa yang mereka katakan?:


ALL MALAYSIAN MUST KNOW THAT LAST TIME GARDENIA BUYS FLOUR FROM FEDERAL FLOUR MILL(FMM). RECENTLY GARDENIA WAS ACQUIRED BY BERNAS AND THE FIRST THING THEY DO IS THEY STOP BUYING FLOUR FROM FFM BECAUSE FFM BELONGS TO ROBERT KUOK. NOW, YOU ALL KNOW WHY ROBERT KUOK NEEDS TO LAUNCH THE MASSIMO BREAD. MALAYS IS TAKING OVER OUR (THE CHINESE BUSINESSMAN) PROPERTY. THIS BUMI, THEY CAN’T TAKE AWAY PEOPLE’S BUSINESS THEY WILL TAKE AWAY PEOPLE’S BIG CUSTOMER. DO THEY REALLY HATE THE CHINESE BUSINESSMEN SO MUCH? PLEASE FORWARD THIS MESSAGE TO ALL THE MALAYSIAN CHINESE. USE THE UNITED STRENGTH OF CHINESE TO SEND GARDENIA TO HOLLAND (MAKSUDNYA BOIKOT GARDENIA).
kenyataan dalam facebook mereka.
Terjemahan:
23 NOVEMBER 2011
11:28PM BUTTER LAUMEREKA DENGKI DENGAN KEJAYAAN ORANG LAIN. APA BEZANYA ORANG MELAYU DENGAN PENCURI?

24 NOVEMBER 2011
1:37AM DESMOND TEE DESMONDPERGI MATI MELAYU BABI! TAK ADA KELEBIHAN! JADI MEREKA MENCURI!! ORANG MELAYU LOWCLASS!!
2:49PM BECKY WONGTANPA ORANG CINA YANG MEMBANTU ORANG MELAYU, BOLEH KE MEREKA HIDUP SAMPAI SEKARANG? AMBIL BALIK DUIT YANG PERNAH KITA BAGI, SEMUA BABI-BABI INI TAK KAN MAMPU BUAT APA-APA. TAK LAMA LAGI MEREKA AKAN TAHU AKIBATNYA. MANA ADA 1 MALAYSIA, SEMUANYA TIPU! MEREKA SURUH TOLAK DISKRIMINASI KAUM TAPI MEREKA YANG MENGAMALKANNYA??
5:14PM STEVEN LONGMATILAH MELAYU BABI GEMUK MAK DIA!!
-------------------------------------------------
BIADAP!!! SEOLAH-OLAH KITA ORANG MELAYU HANYA MELUKUT DI TEPI GANTANG! SUDAH CUKUP DENGAN KUTUKAN & HINAAN KEPADA ORANG MELAYU. MARI KITA BUKTIKAN SIAPA YANG PERLUKAN SIAPA!

MARI KITA LANCARKAN BOIKOT ROTI MASSIMO INI KERANA KEBIADAPAN MEREKA!

..........................................................................................................................
INI ADALAH KOMEN PEMBACA YANG DISARING DARI BLOG PPIM
Blogger probro said...
Dalam hal ini, nampak sangat orang cina berpakat mencari pasal dengan org melayu. Mereka mungkin tidak berani melakukan serangan secara terbuka. Tetapi mereka secara berpakat melancarkan serangan halus dengan memboikot dan memburuk-burukkan perniagaan milik melayu,
Perkara ni saya rasa memang dah berlaku sekian lama dan mungkin kita saja yang tidak sedar atau mengambil pot memandangkan ianya tidak secara direct ditujukan kepada keluarga kita. Namun jika kita tanya kawan-kawan yang berniaga, mereka dengan mudah boleh cerita betapa mereka sekian lama menghadapi boikot secara pakat oleh bangsa cina.
Kalau beli bahan mentah untuk diproses jadi produk keluaran melayu seperti makanan ayam, telur, beras,tepung, susu, kopi, ikan, sayur, buah-buahan atau bahan keperluan pembinaan seperti simen, kayu, paku, skru, besi, atau apa saja yang kita beli daripada mereka. Mereka akan mengenakan harga lebih tinggi daripada bangsa lain.
Ini menjadikan kos pengeluaran dan pembinaan kita lebih tinggi. Para pengguna melayu pula macam tak ada hati langsung untuk menolong sesama kita usahawan melayu sebaliknya hanya mencari yang lebih murah dan mudah.
Akhirnya perniagaan melayu menjadi malap dan bungkus. Akibatnya amat kuranglah institusi perniagaan melayu dan anak-anak kita terpaksa bekerja jadi kuli batak bangsa lain. Salah melayu tidak sokong melayu dan akibatnya anak-anak kita yang tanggung jadi bahan maki hamun cina sampai mati.
Malah ada kes yang dilapurkan anak-anak melayu jadi habuan seks bos-bos cina mereka. Diajaknya anak kita yang kerja sebagai marketing atau pembantu pejabat ke luar negara untuk urusan perniagaan dan diperdaya untuk ditiduri dan dijadikan habuan seks sampai puas dikerjakan mereka.
Dendam mereka kini makin membara kerana mereka melihat melayu semakin lemah dan berpecah, tiada siapa nak pertahankan nasib anak2 melayu.
Kini mereka secara jelas cuba menjatuhkan gardenia. Mungkin kerana gardenia tidak lagi membeli tepung kilang fmm milik robert kuok yang didapati mengandungi protin babi.
Tepung untuk permit impot ap subsidi yang kerajaan bagi dibeli dengan kualiti yang paling rendah, kalau di negara china tepung gred ini digunakan oleh kerajaan china untuk membuat makanan babi. Tepung ini lah yang diimpot oleh robert kuok utk rakyat malaysia.
Tepung ini dicuci bleaching dan ditambahkan protin babi supaya menepati spesifikasi.
Impot makanan babi, kemudian dia claim subsidi bernilai ratusan juta setahun.
Ertinya rakyat malaysia sama taraf dengan babi. Kalau kita makan roti biasa yang menggunakan tepung gred ini umpamanya roti canai, capati, atau roti massimo ertinya kita makan roti babi.
Inilah kerja robert kuok yang mendapat ap special tepung dan gula selama 50 tahun oleh kerajaan malaysia. Sama macam ananda krishna mendapat special broadcasting permit selama 30 tahun.
Bila gardenia enggan membeli tepung fmm robert kuok kerana terbukti ada dna babi, dia naik bengang dan membuka kilang roti massimo. Yang baghalnya, dia ambil pulak budak melayu bekas manager kilang gardenia untuk jadi ketua kilang massimo dan meniru semua produk gardenia.
Sebagai seorang journalist melayu, saya memiliki network besar untuk mengorek aktiviti robert kuok. Saya kira, segala kekayaan dia dengan harta berbillion dengan bot bernilai 20 billion adalah memang betul dia ni tycoon.
Saya amat sakit hati ketika wawancara dengan robert pengimpot tepung babi ini. Adakah patut dia kata kekayaannya bukan berasas dari malaysia sahaja kerana dia memiliki harta perniagaan berbillion di china dan seluruh asia.
Apa yang benar dan pasti, robert memang memulakan perniagaannya dari malaysia dengan bantuan tun mahathir. Kalau tun tidak membuka peluang untuknya nescaya dia masih duduk jual hand phone di petaling street.
Dalam career saya tidak boleh melepaskan geram saya. Tetapi di bog ini saya ingin meluahkan isi hati saya yang terpendam selama ini tanpa perlu bahasa persuratan sangat.
Saya kira kerajaan dah terlebih bagi muka.
Robert dah kaya vincent tan dah kaya, ananda pun dah kaya, apa lagi mau bagi special ap. Bagilah pada orang lain pulak.
Melayu punya ap bukan macam mereka special ap, ertinya tiada orang lain boleh impot. Melayu punya ap boleh impot kalau mampu dan orang lain juga boleh dapat ap yang sama.
Mereka punya ap lain, exclusive ap. Tiada siapa boleh import melainkan mereka.
Kalau beginilah caranya, lebih baik kerajaan cari satu daerah dan bagi mereka jadi raja, malah kuasa mereka lebih dari raja kerana raja melayu pun tidak dapat special ap.
Produk roti massimo pula sudah sah menjadi senjata mereka menyerang kepentingan dan perniagaan melayu.
Dalam senario lain, robert kuok yang menguasai golden screen cinema dengan rakusnya menghalau semua stall outlets jenama 1901 milik melayu dan menciplak konsep yang sama diletakkan dalam rangkaian panggung wayang gsc. Produk makanan diambil dari sumber yang kita tak tau halal ke haram.
Jelas mereka ini benci dan anti melayu.
Puas hati saya dapat menulis seperti ini, tidak dalam akhbar yang saya bekerja sekarang. Namun atas rasa cintakan agama dan bangsa saya luahkan jua perasaan ini. Maaf kalau saya terkasar bahasa.
Soalnya, apakah tindakan kita? Fikirkanlah bersama.
Boikot tetap boikot massimo.

Apa komen Melayu PAS dan PKR dalam pekara ini? Emmmm Percayalah mereka akan kata yang sealiran dengan Cina cina tu.. BOIKOT!!!

SUMBER : 100% Copy paste dari papagomo

Isnin, 26 Disember 2011

Punggung janda muda basah jugak akhirnya

Imah, seorang janda yang muda, jelita dan seksi tinggal seorang diri disebuah banglo dua tingkat. Ramai lelaki tidak kira tua atau muda
menggilainya tapi Imah tidak pernah melayan. Siapakah agaknya lelaki yang berjaya
memikatnya? Sungguh bertuah lelaki itu kerana harta-harta Imah bernilai berjuta, hasil peninggalan suaminya seorang ahli perniagaan yang berjaya.

Kini sudah masuk tahun ke-3 Imah tidak bersuami. Sudah lama dia
bersabar. Dalam hatinya yang sepi itu, sebenarnya beliau tidak menafikan dirinya
memang kehausan teman. Apatah lagi dirinya kini kian bergetah kembali, yang longgar
pun sudah rapat, yang cantik pun pun makin bertambah cantik lagi. Ini juga adalah
hasil daripada minatnya yang mendalam terhadap barangan kosmetik dan barangan
penjagaan diri.

Dalam sikapnya yang tidak mengendahkan lelaki namun pada malam ini beliau
amat berharap mana-mana lelaki akan datang kepadanya. Sesiapa sahaja yang datang
malam ini beliau akan sudi menghulurkan tangan. Tambahan lagi, Imah tinggal
berseorangan dalam kegelapan. Bekalan elektrik petang tadi sudah terputus. Imah
amat kehausan sekali. Perasaan Imah semakin resah. Sabar Imah menunggu, sejam
dirasakan bagaikan sehari. Keresahan dan degupan jantungnya makin memuncak.

Tok!!! Tokkk! Tiba-tiba tingkap rumahnya diketuk orang. "Ohhhh! Syukurlah!!!
"kata Imah di dalam hatinya. Imah terus berlari membuka tingkap rumahnya
yang diketuk itu.
Apabila tingkap dibuka, muncul seorang lelaki umur dalam lingkungan 30an
berambut mawi melemparkan senyuman manis kepada Imah. Imah pun membalas senyuman itu.
Senyuman mereka berdua jelas kelihatan didalam samar-samar cahaya torch light milik
lelaki itu.

Lantas, lelaki itu menghulurkan tangan kanannya lalu disambut oleh Imah.
Inilah saat pertama kalinya Imah memegang tangan lelaki semenjak suaminya
meninggal dunia. Peluh Imah keluar mencurah disertai degupan jantungnya kian deras berdenyut.

Lelaki itu memimpin Imah berjalan."duduklah di sini" kata lelaki itu.
Imah pun duduk perlahan-lahan dan bagaikan terpukau mengikut sahaja apa arahan lelaki
itu dan tiba-tiba Imah terasa punggungnya menjadi dingin.

Dingin dan sejuk akibat air telah mula, membasahi punggungnya yang gebu itu.Tak pernah Imah merasa punggungnya sebasah ini. Seolah2 dugaan ini memang hebat.

Menyedari ada sesuatu yang tidak kena, cepat-cepat lelaki itu berkata
"Ohhh!! Maaflah dik, tempat duduk dalam sampan ini kesemuanya basah kerana
tempias dek air banjir ni, tapi apapun adik telah selamat!" Jawab Imah "Yalah!!
Kalaulah abang tidak datang tadi, entah macam manalah nasib saya, air banjir ni
nampaknya semakin naik, kalaulah ia mencecah bumbung tak tahulah apa akan terjadi.
Tapi nasib baiklah air naik setakat tingkat atas rumah saya ini sahaja, jadi dapatlah
saya menunggu di sini".

Lelaki tadi terus menghidupkan semula enjin sampannya lalu terus ke pusat
pemindahan mangsa-mangsa banjir di sebuah sekolah kebangsaan. Begitulah kisah bagaimana punggung Imah jadi basah ...

Haji Teepo

Al-kisah ada seorang usahawan yang sangat kaya raya bernama Hj.Teepo. Apa saja nama perniagaan atas muka bumi ini, dia ada. Sayang, kekayaan Hj.Teepo adalah sebahagian besar hasil penipuan dan putar alamnya dalam bisnes.

Sahamnya berpuluh juta, hasil penipuan. Tanah ribu hektar, pun hasil tipu. Wang beratus juta juga, tipu punya hasil. Puas isterinya memberikan kaunseling agar Hj.Teepo berhenti menipu, namun tak dihiraukannya. Kerana makan terlalu banyak dan mewah, dinner tiap-tiap malam (orang belanja of course), exercise tarak, satu hari Hj.Teepo disahkan oleh doktor mengidapi penyakit barah dandisahkan akan padam dalam masa sebulan.

Maka teramatlah hiba hati Hj.Teepo nak meninggalkan dunia ini, tambah pula mengenangkan segala aktivitinya selama ini. Maka dipanggillah anak isterinya untuk berwasiat. kain yang dah buruk, koyak pun tak apa, buat kain kapan aku. Aku dah banyak merasa kemewahan didunia ini. Biarlah kain buruk yang ku bawa ke akhirat,"jelas Hj.Teepo dengan genangan air mata. "Kenapa begitu bang?" tanya isterinya. "Saja aku nak merasa pakai kain buruk pula," jawabnya lagi.

Isterinya terdiam, tapi hatinya berbisik, "Syukurlah, walau dah agak terlambat, ada juga kesedaran dan keinsafan dihati suamiku." Maka tempoh sebulan cuma tinggal 24 jam lagi. Dengan wajah sugul, Hj.Teepo berbaring dikamarnya. Kain putih yang dah lusuh dan terkoyak sana sini telah siap disediakan. Untuk terakhir kali, si isteri menghampiri Hj.Teepo.

"Bang",bisiknya perlahan. "Buat kali terakhir sebelum abang meninggalkan kami,berilah tahu kenapa abang nak dikapankan dengan kain yang dah buruk. Sedih saya melihat keadaan kain itu bang. Apakah abang telah insaf dan bertaubat dengan perbuatan abang selama ini?" Hj.Teepo merenung isterinya lama-lama dan bersuara,

"Baiklah, mari rapat kepadaku" isteri Hj.Teepo terus menghampiri suaminya. Dengan nada yang sedih Hj.Teepo bersuara, "Yang, you pun tahu,terlalu banyak dosa yang I lakukan selama ini. Berapa ramai orang yang dah I kelentong. Jadi cukuplah kemewahan yang I rasakan. Biarlah I dikebumikan dengan kain buruk saja." Isterinya masih ragu-ragu.

"Apakah abang fikir dosa-dosa abang boleh diampunkan dengan berkain kapan yang buruk begitu?" tanyanya lagi.

"Bukan begitu Yang. Kalaulah abang pakai kain kapan yang buruk, nanti Malaikat Mungkar dan Nakir fikir abang dah lama mati. Mereka juga akan fikir abang dah kena soal. Taklah nanti mereka soal abang lagi. Jadi selamatlah abang...."

"Astaghfirullah hal 'aziiiiiiiiiim" isteri Hj.Teepo terus terlentang kerana terkejut berok dengan penjelasan suaminya.

Malam Jumaat

Malam itu malam Jumaat. Kassim ingin beristirahat awal bersama isterinya, dia fikir dia akan dapat banyak ganjaran jika berbuat begini. Ganjaran paling nyata ialah hakikat dia kini sudah mempunyai lapan orang anak: empat daripada mereka masih kecil lagi. Yang bongsu masih lagi menyusu

“Malam ini kita tidur awal. Malam jumaat” kata Kasim pada Ani, isterinnya yang sedang menyusu anak bongsu mereka

” Tak boleh bang. Sebab anak anak kita masih belum tidur, nanti saya tidur kan mereka dulu”
” Baiklah awak uruskan mereka. Abang akan ke bilik sebelah membaca Al-quran” balas Kassim, sambil ke bilik air mengambil wudhuk, setelah mendapat kan songkok. Kitab al-quran dan meminum seteguk air sejuk Kassim bersedia untuk memulakan kerja ibadahnya?

“BISMILLAHHIRROHMANNIRROHIM”

” Bang anak? Anak dah tidur” Terkejut Kassim mendengar suara Ani yang membawa khabar baik kepadannya dalam jangkamasa yang begitu singkat

” SODAQALLAHULAZEEM “
Tu lah dahsyat nya malam Jumaat……

Bila masanya isteri berahi (mahukan seks)

Meskipun bernafsu utk seks tetapi tidak ramai wanita yang sanggup meluahkan hasrat tersebut. Sifat malu yang menebal dalam diri wanita menyebabkan mereka mengharapkan suami faham-faham sendiri kehendak ini. Namun realitinya, sungguhpun lama hidup berumahtangga suami ataupun kaum lelaki kadangkala masih tidak dapat meneka bila isteri mahukan hubungan seks. Para suami, jangan biarkan ini berlaku, semak artikel di bawah untuk mengetahui bila situasinya isteri menginginkan hubungan seks.

BILA BERJAUHAN DENGAN PASANGAN
Apabila suami meninggalkan isteri berhari-hari untuk ke luar daerah, masa tidur di ranjang bersendirianlah yang akan membangkitkan ghairah isteri untnk seks. Ketika ini isteri mungkin akan teringat-ingat waktu dirinya sedang bermesra dengan suami, yang seterusnya akan membuatkan nafsunya untuk seks membuak-buak. Tidak hairanlah bila suami pulang, isteri akan melakukan sesuatu yang akan membawa suami mereka terus ke ranjang.

WAKTU SUBUR
Setiap wanita punya waktu suburnya iaitu hari ke 14 selepas kedatangan haid. Ketika itu waktu subur atau ovulasi, nafsu wanita terhadap seks memang tinggi. Tanpa ransangan yang hebat sekalipun isteri akan tetap teransang untuk seks, malah mungkin ada isteri yang terlebih dahulu memulakan langkah meransang suami untuk berasmara denganya.

Pihak suami tidak perlulah hairan dengan situasi ini atau menganggap isteri buang tebiat kerana ini sememangnya sudah menjadi kitaran semulajadi kaum wanita. Apa yang perlu dilakukan cuma mengambil kesempatan terhadap waktu ini.

SELEPAS BERTENGKAR
Seks memang selalu dikatakan penyudah kepada setiap pertengkaran suami isteri. Rasanya hampir semua pasangan melakukan perkara ini. Selepas bertengkar dan merajuk panjang, tidak ada apa yg lebih diinginkan oleh isteri selain daripada dipujuk dan dipeluk oleh pasangannya.

Sentuhan dan belaian suami pada waktu ini akan menyejukkan hati isteri yang masih dalam keadaan rajuk. Pandai-pandailah suami memujuk isteri pada ketika ini kerana kepandaian korang memujuk boleh menyebabkan situasi tersebut berakhir dengn penuh kenikmatan buat korang berdua.

TERTEKAN
Memang telah diketahui seks mampu meredakan tekanan baik pada lelaki mahupun wanita. Jadi apabila melihat isteri dalam keadaan tertekan dan murung, seks mungkin membantu dirinya untuk lebih relaks.

Tetapi harus lihat pada situasinya, sekiranya isteri tidak memberi respon pada ransangan yg diberikan, mungkin seks bukanlah apa yang diinginkan. Ajak dirinya untuk berkongsi masalah, cara itu mungkin membantu mengurangkan stress yang dialaminya.

MENERIMA BERITA GEMBIRA
Ini adalah masa yang paling baik untuk seks. Berita gembira seperti mengetahui diri sedang berbadan dua akan memberikan mood yang baik buat seorg isteri. Suami mungkin tiada masalah mendampingi isteri ketika ini.

Ajakan untuk melakukan seks pastinya tidak akan ditolak. Buat suami ingatlah tip ini sekiranya korang berkeinginan untuk seks, pastikan korang menggembirakan hati isteri terlebih dahulu.

IMAGINASI
Bukan lelaki sahaja yang berfantasi tentang seks, kaum wanita juga punya imaginasi atau fantasi tentang perkara ini. Namun fantasi mereka tidaklah ekstrem seperti lelaki. Kaum wanita atau isteri selalunya berfantasi tentang dirinya dilayan cukup romantik dan dibelai manja oleh suami mereka. Jadi buat suami, penuhkanlah fantasi isteri ini, layan dan belailah mereka. Jangan mengharapkan fantasi korang saja dipenuhi!

Begitulah situasi yang menyebabkan sang isteri berasa berahi dan inginkan seks. Selamat mencuba!! Wallahua’lam...

Ahad, 25 Disember 2011

Sah! Scha Akui Kahwin Awal Ashaari Mac-Jun Tahun Depan

Selepas pasangan Yusri KRU – Lisa Surihani mengumumkan tarikh pernikahan mereka di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) Februari tahun depan, satu lagi pasangan selebriti terkenal, Scha Al-Yahya – Awal Ashaari, mengumumkan akan menamatkan zaman solo mereka.

Dalam kenyataannya kepada media baru-baru ini, Scha memberitahu bahawa perkahwinannya dengan Awal yang berkonsepkan Melayu kontemporari akan dilangsungkan seawal-awalnya pada Mac dan selewat-lewatnya Jun tahun depan.

“Time frame yang kami berikan kepada PICC adalah sepanjang Mac hingga Jun depan.

“Justeru, saya tak berani mengesahkan tarikh sebenar bila kami nak kahwin, kena tunggu tarikh yang betul-betul sesuai, terutama musim cuti persekolahan atau cuti umum sepanjang Mac hingga Jun ini,” katanya yang dipetik dari akhbar sisipan Berita Minggu, Bpop, di sini hari ini.

Menurut Scha lagi, pada mulanya pasangan itu memang merancang untuk memilih Februari tahun depan untuk melangsungkan perkahwinan.

Namun ia terpaksa ditunda akibat jadual dan komitmen penggambaran dua filem, Darah Daging dan KL Meroyan, ditambah pula dengan drama bersiri Mimi Mencari Cinta 2, mereka terpaksa menunda hasrat mendirikan ‘masjid’ pada Februari ini.

Selain itu, Scha juga dimaklumkan oleh PICC bahawa mereka tidak dapat menyediakan tempat sepanjang Februari memandangkan dewan penuh dengan tempahan lebih awal.

Scha juga menjelaskan bahawa pihak Astro ada ‘melamar’ untuk hak penyiaran eksklusif majlis Raja Sehari mereka, namun beliau belum lagi membuat keputusan mengenai tawaran tersebut.

“Saya tak pernah tanda tangan sebarang kontrak akan beri hak penyiaran eksklusif perkahwinan kami kepada Astro. Memang mereka (Astro) ada beri idea, tapi perancangan itu tidak dapat direalisasikan sebab belum ada hitam dan putih

“Desas-desus yang mengatakan Astro akan mendapat hak penyiaran eksklusif perkahwinan kami menjelang Februari depan, itu tidak benar.

“Mungkin akan ada pasangan artis lain yang berkahwin Februari depan dan Astro bakal menyiarkan majlis persandingan mereka, itu saya tidak tahu. Tapi saya dan Awal tak mungkin, PICC belum beri tarikh, katering tak ada lagi, kursus kahwin pun tak pergi dan baju kahwin pin tak tempah lagi,” ujarnya panjang lebar.

Scha turut menafikan gosip sebelum ini yang mengatakan seorang pereka fesyen telah ‘pecah lubang’ kononnya pasangan itu benar-benar akan melansungkan perkahwinan mereka pada Februari depan dan menegaskan mereka belum menempas sebarang busana untuk majlis gemilang mereka itu.

“Kononnya ada sumber daripada pereka fesyen pakaian pengantin dah pecah lubang memaklumkan saya dan Awal memang bercadang memilih Februari untuk bernikah, tolonglah panggil pereka fesyen itu, siapa yang beritahu!

“Saya hanya akan buat baju sekiranya dah dapat tarikh yang sesuai dari PICC,” jelasnya.

Scha Al-Yahya pernah dikaitkan bercinta dengan rakan pengacaranya dalam rancangan Sehati Berdansa, Fahrin Ahmad, manakala Awal Ashaari mengaku pernah hidup solo selama tiga tahun selepas putus cinta pada tahun 2006.

Yusry, Lisa Surihani Nikah 23 Februari ini

Pasangan pelakon yang sedang hangat bercinta, Yusry Abd. Halim dan Lisa Surihani mengesahkan akan bernikah di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di sini pada tarikh 23 Februari tahun depan.

Yusry yang juga anggota kumpulan KRU dan pengarah filem mengumumkan perkara tersebut kepada wakil-wakil media massa di sini hari ini.

“Diharap keputusan ini akan melenyapkan segala desas-desus tentang hubungan serta gosip kami selama ini,” katanya.

Dalam majlis ‘Pengumuman Istimewa’ tersebut, pasangan itu turut mengumumkan tarikh majlis resepsi perkahwinan mereka yang akan diadalkan secara eksklusif pada 26 Februari tahun depan bertempat di Pusat Persidangan Antarabangsa Putrajaya (PICC).

Di dalam majlis tersebut, Yusri turut mengaku bahawa ibubapanya telah berkunjung ke rumah Lisa menghantar tanda dan sememangnya majlis yang diadakan di Marriott Hotel Resort & Spa ini adalah untuk mengumumkan tarikh pernikahan mereka.

Selain itu, Yusri yang hadir bersama ibubapanya, Abdul Halim dan Zarina Fenner, tidak dapat mengulas secara jelas sama ada hak penyiaran majlis perkahwinan mereka itu telah diberikan kepada pihak Astro atau tidak.

Bagaimanapun beliau yang tidak menolak untuk menerima tajaan dari mana-mana pihak menyatakan bahawa mereka hanya mahukan sebuah majlis yang ‘simple but elegant’.

Anggota KRU itu berkata, beliau mengenali hati budi Lisa menerusi Blackberry Messenger (BBM) dan menjadi serius sejak awal perkenalan mereka.

Namun, menurut Lisa yang turut hadir bersama ibunya, Siti Amira Ahmad, menyatakan bahawa Yusri hanya berbicara mengenai kerjaya di sekitar awal perkenalan mereka yang menunjukkan kematangan bakal suaminya itu dan tidak pernah cuba memikatnya ketika itu.

Ditanya media mengenai ciri-ciri istimewa yang ada pada Lisa yang berjaya memikat hatinya, Yusri memberitahu bahawa bakal isterinya itu sentiasa memberi sokongan penuh terhadap kerjaya dan mereka saling menyintai antara satu sama lain.

Yusry sebelum itu pernah berkahwin dengan aktres terkenal, Erra Fazira di Masjid At-Taqwa, Taman Tun Dr. Ismail pada 15 Jun 2003, namun bercerai kemudiannya pada 16 Jun 2006.


Kisah janda terdesak

Tersebut kisah sorang janda yang dah 2 kali bersuami. bercerai dengan
suami yang pertama sebab suaminya tu yang suka memukul dan mendera. sementara

suami ke-2 pulak walau pada mulanya bahagia tapi akhirnya suami tu
menceraikan dia dan kahwin dengan pompuan lain. jadi selepas beberapa tahun,
janda
ni yang masih cantik mengambil keputusan untuk berkahwin buat kali yang
ketiga. dia lantas
mengiklankan diri untuk mencari jodoh ketiganya. si janda tu meletakkan 3
syarat:

1. lelaki tu mesti berjanji tak akan memukul atau mendera
2. lelaki tu tak akan lari meninggalkan dia
3. hebat di ranjang

so, selang beberapa hari, dtg sorang mengetuk pintu dengan kuat. lalu si
janda tu pun bukak pintu.
alangkah terkejutnya dia bila yang datang tu tak berkaki dan bertangan.
"saya datang untuk cuba nasib jadi suami awak" kata si lelaki kudung tu.

Lalu si janda tu meminta si lelaki tu untuk menjelaskan kalau dia dapat
memenuhi 3 syarat seperti dalam iklan.

Lalu laki tu berhujah: "syarat yg pertama, dah tentu saya dapat penuhi
disebabkan saya tidak ada tangan untuk memukul awak"


"Syarat yang kedua, mana mungkin saya akan tinggalkan awak disebabkan saya
tidak ada kaki untuk berlari"

"Jadi syarat yang ketiga tu bagaimana nak buktikan " celah si janda tu.


"Eeerrrrr, cuba awak fikir. tadi saya ketuk pintu dengan apa" ujar lelaki
kudung tu dengan bangga.


Fikir2 lah sendiri ekkkk!!!!!!! !!!!!!!!!

Artis beraksi HANGAT

Tanyalah mana-mana artis, termasuk artis nasyid, ‘showmanship’ adalah penting dalam setiap persembahan yang mereka buat.

Apatah lagi bila melibatkan show di mana mereka dibayar beribu-ribu ringgit untuk menghiburkan khalayak yang datang…kalau setakat berdiri macam tiang mau dibaling dengan telur busuk oleh penganjur.

Dan bila bercakap pasal showmanship ni, ada artis terutama yang wanita, menggunakan daya tarikan seksual yang ada pada mereka untuk menarik perhatian penonton.

Selalunya artis macam ini taklah hebat sangat suaranya, album pun payah nak jual. Jadi untuk memastikan ‘survival’ mereka dalam industri ini, mahu tak mahu terpaksalah pakai baju seksi meksi masa buat show, menari dengan gaya yang menggiurkan, peluk penonton sana, peluk penonton sini, terkangkang sana dan terkangkang sini.

Tak percaya? Cuba kita tengok penyanyi yang hebat seperti Datuk Siti Nurhaliza, Ella, Datuk Shiela Majid (sekadar menyebut beberapa nama), takde pulak kita tengok mereka ‘over’ sewaktu melakukan persembahan.

Malas nak tulis namanya, tengok gambar pun dah boleh teka dah kn?.


Jumaat, 23 Disember 2011

Punggung janda muda basah jugak akhirnya

Imah, seorang janda yang muda, jelita dan seksi tinggal seorang diri disebuah banglo dua tingkat. Ramai lelaki tidak kira tua atau muda
menggilainya tapi Imah tidak pernah melayan. Siapakah agaknya lelaki yang berjaya
memikatnya? Sungguh bertuah lelaki itu kerana harta-harta Imah bernilai berjuta, hasil peninggalan suaminya seorang ahli perniagaan yang berjaya.

Kini sudah masuk tahun ke-3 Imah tidak bersuami. Sudah lama dia
bersabar. Dalam hatinya yang sepi itu, sebenarnya beliau tidak menafikan dirinya
memang kehausan teman. Apatah lagi dirinya kini kian bergetah kembali, yang longgar
pun sudah rapat, yang cantik pun pun makin bertambah cantik lagi. Ini juga adalah
hasil daripada minatnya yang mendalam terhadap barangan kosmetik dan barangan
penjagaan diri.

Dalam sikapnya yang tidak mengendahkan lelaki namun pada malam ini beliau
amat berharap mana-mana lelaki akan datang kepadanya. Sesiapa sahaja yang datang
malam ini beliau akan sudi menghulurkan tangan. Tambahan lagi, Imah tinggal
berseorangan dalam kegelapan. Bekalan elektrik petang tadi sudah terputus. Imah
amat kehausan sekali. Perasaan Imah semakin resah. Sabar Imah menunggu, sejam
dirasakan bagaikan sehari. Keresahan dan degupan jantungnya makin memuncak.

Tok!!! Tokkk! Tiba-tiba tingkap rumahnya diketuk orang. "Ohhhh! Syukurlah!!!
"kata Imah di dalam hatinya. Imah terus berlari membuka tingkap rumahnya
yang diketuk itu.
Apabila tingkap dibuka, muncul seorang lelaki umur dalam lingkungan 30an
berambut mawi melemparkan senyuman manis kepada Imah. Imah pun membalas senyuman itu.
Senyuman mereka berdua jelas kelihatan didalam samar-samar cahaya torch light milik
lelaki itu.

Lantas, lelaki itu menghulurkan tangan kanannya lalu disambut oleh Imah.
Inilah saat pertama kalinya Imah memegang tangan lelaki semenjak suaminya
meninggal dunia. Peluh Imah keluar mencurah disertai degupan jantungnya kian deras berdenyut.

Lelaki itu memimpin Imah berjalan."duduklah di sini" kata lelaki itu.
Imah pun duduk perlahan-lahan dan bagaikan terpukau mengikut sahaja apa arahan lelaki
itu dan tiba-tiba Imah terasa punggungnya menjadi dingin.

Dingin dan sejuk akibat air telah mula, membasahi punggungnya yang gebu itu.Tak pernah Imah merasa punggungnya sebasah ini. Seolah2 dugaan ini memang hebat.

Menyedari ada sesuatu yang tidak kena, cepat-cepat lelaki itu berkata
"Ohhh!! Maaflah dik, tempat duduk dalam sampan ini kesemuanya basah kerana
tempias dek air banjir ni, tapi apapun adik telah selamat!" Jawab Imah "Yalah!!
Kalaulah abang tidak datang tadi, entah macam manalah nasib saya, air banjir ni
nampaknya semakin naik, kalaulah ia mencecah bumbung tak tahulah apa akan terjadi.
Tapi nasib baiklah air naik setakat tingkat atas rumah saya ini sahaja, jadi dapatlah
saya menunggu di sini".

Lelaki tadi terus menghidupkan semula enjin sampannya lalu terus ke pusat
pemindahan mangsa-mangsa banjir di sebuah sekolah kebangsaan. Begitulah kisah bagaimana punggung Imah jadi basah ...

Asmara orang lama

Di suatu malam yang dingin, di dalam sebuah bilik yang sederhana
besar, diatas katil....... sepasang suami isteri yang telah lanjut
usia baru masuk tidur.

Suaminya telah mula mengantuk tapi isterinya terbangkit perasaan
ghairah malam itu....

Si isteri bersuara,
"Dulu-dulu tu..... abang selalu pegang tangan saya bila kita nak tido."

Suaminya dengan separuh sedar, menggenggam tangan isterinya, lepas tu
mula mengantuk
semula.

Beberapa ketika lepas tu, si isteri bersuara lagi,

"Kemudian tu.... abang selalu cium saya."

Si suami dengan rasa terganggu, mengangkat kepalanya dan menyentuh
bibirnya ke pipi si
isteri.

Lepas tu sambung tido balik.

Selepas beberapa saat, si isteri bersuara lagi,

"Kemudian tu.... abang selalu gigit-gigit leher saya......."

Dengan perasaan marah dan geram, si suami melontar selimutnya dan
bangun dari katil
tu.

Si isteri bertanya, "Abang nak gi mana tu?"

Dengan marah suaminya menjawab,
"Nak gi amik gigi la ni!!!"

Memo untuk staff

MEMO UNTUK STAFF

Sekiranya anda memandu kereta yang telah uzur, lebih dari 10 tahun atau menggunakan pengangkutan awam, kami mengandaikan anda mempunyai banyak simpanan, jadi tiada kenaikan gaji.

Sekiranya anda memandu kerata nasional samaada proton atau perodua, kami mengandaikan anda telah berada di level yang sepatutnya, jadi tiada kenaikan gaji.

b. CUTI TAHUNAN.

Setiap orang akan mendapat cuti 104 hari dalam setahun dan kebanyakannya ialah hari sabtu dan ahad.

c. WAKTU LUNCH:

1) Staff yang kurus akan diberi rehat selama 30 minit. Ini kerana mereka perlu makan lebih untuk kesihatan.

2) Untuk saiz normal, mereka akan diberi rehat selama 15 minit. Ini kerana mereka sedang elok dan cuma perlu mengambil makanan secara stabil.

3) Untuk mereka yang gemuk, mereka akan diberi rehat selama 5 minit sahaja. Ini kerana mereka cuma perlu makan pil dan susu atau teh untuk menguruskan badan.

d. CUTI SAKIT:

Mulai 2010 kami tidak lagi mengiktiraf sijil sakit dari Doktor, ini kerana sekiranya anda mampu pergi ke Klinik untuk dapatkan MC, anda tentu boleh pergi kerja juga.

e. PENGGUNAAN TANDAS:

Kami mendapat aduan ramai staff yang mengambil masa terlalu lama di dalam tandas. Mulai tahun 2010 setiap seorang hanya boleh menggunakan tandas selama 5 minit sahaja. Sekiranya lebih dari 5 minit secara automatiknya tandas akan di pam, tisu akan stuck, pintu akan terbuka dan kamera akan menyala.

Sekiranya lebih dari 2 kali gambar anda dirakam, kami akan menampal gambar anda di notis board di bawah korum ’staff sembelit’.

f. PEMBEDAHAN:

Selagi anda menjadi staff di sini, kami tidak membenarkan anda melakukan sebarang pembedahan. Jangan cuba mengeluarkan apa-apa saja organ dari dalam badan anda kerana kami mengambil anda bekerja kerana anda mempunyai organ yang cukup. Sekiranya tidak, ini bermakna anda telah melanggar kontrak.

g. PENGGUNAAN INTERNET

Segala penggunaan internet atas urusan peribadi seperti membaca e-mail, chatting dan games akan dikenakan bayaran RM2.00 sejam (sama seperti harga pasaran). Bayaran ini akan ditolak dari gaji anda.

Sebagai permulaan, 73% staff di sini tidak akan mendapat gaji selama 3 bulan, ini kerana harga penggunaan internet sahaja telah melebihi 3 bulan gaji mereka.

Terima kasih kerana masih setia berkhidmat di syarikat ini. Kami akan cuba memberikan perkhidmatan yang terbaik. Sebarang pertanyaan, komen, aduan, kekecewaan, sakit hati, bantahan, maki hamun, caci nista boleh disalurkan ke tempat lain.

Sekian, terima kasih

Kenapa mati hari jumaat?

Salah sebuah katil di dalam bilik ICU sebuah hospital ternama kerap mengalami kejadian pelik.. Setiap pesakit yang ditempatkan disitu pasti akan meninggal pada setiap hari Jumaat pagi tanpa mengira umur, jantina atau tahap kesihatan mereka Perkara ini sangat membingungkan para doktor... Lalu para doktor memutuskan untuk memantau katil tersebut...mungkin makhluk halus ada menetap disitu. Apabila tiba hari Jumaat yang berikutnya... beberapa org doktor bersiap sedia untuk mengenalpasti penyebab kepada kematian di katil tersebut yang mana pada ketika seorang pesakit lelaki muda sedang tidur... Beberapa doktor memegang Yassin dan Quran sebagai persiapan menghalau makhluk halus.. Masa berputar... pukul 08:00am.. 08:30am sehingga jam 9.00 am ...








tiba-tiba......


Pintu bilik ICU itu terbuka.... Kemudian masuklah Makcik Timah Seorang pekerja sambilan sebagai pencuci yang hanya bertugas setiap hari jumaat.. Makcik Timah masuk... mendekati katil keramat tersebut... dan terus mencabut.... soket elektrik untuk alat pernafasan bantuan agar dapat menghidupkan.. vacuum cleanernya....

Opsyen SBPA dilanjutkan sehingga 15 Januari

PUTRAJAYA: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) hari ini bersetuju melanjutkan tarikh penerimaan tawaran opsyen skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) bagi penjawat awam kepada 15 Januari depan, kata Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (Operasi), Datuk Dr Ismail Alias.

Beliau yang mengumumkan perkara itu berkata, bagaimanapun, tempoh penerimaan opsyen bagi umur persaraan 60 tahun kekal pada 30 Disember ini.

"Kita akan meneruskan SBPA dan sebenarnya CUEPACS tidak menolak SBPA. Opsyen yang kita beri itu, ada dua. Pertama, opsyen umur persaraan 60 tahun itu tetap pada 30 Disember tarikh tutupnya kerana ia membabitkan banyak isu perundangan.
"Manakala opsyen SBPA, memandangkan tempoh itu agak terdesak, JPA bersetuju supaya ia dilanjutkan kepada 15 Januari depan," katanya kepada pemberita selepas mengadakan rundingan dengan CUEPACS yang diketuai oleh Presidennya, Datuk Omar Osman, di ibu pejabat JPA di sini, hari ini.

Rundingan itu yang berlangsung selama lebih tiga jam diadakan untuk menyelesaikan isu berbangkit berhubung pelaksanaan SBPA yang akan dikuatkuasakan bermula 1 Januari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, semalam, mengarahkan supaya CUEPACS dan JPA mengadakan rundingan segera bagi menyelesaikan isu tersebut.

Sebelum ini, penjawat awam diberi tempoh 15 hari mulai 16 Disember lalu bagi mereka membuat pilihan sama ada untuk memilih SBPA atau kekal dalam skim perkhidmatan yang lama.
Dr Ismail berkata, pada keseluruhannya, rundingan tersebut mendapat kata sepakat untuk melaksanakan sbpa dan lima isu termasuk 'exit policy' yang dibangkitkan oleh CUEPACS turut dibincangkan.

"Jadi dalam konteks ini, pendekatan kita ialah melihat kepada beberapa isu yang dikemukakan oleh CUEPACS, berbincang dan akhirnya mendapat persetujuan tertentu," katanya.

Beliau berkata, bagi penjawat awam yang sudah menandatangani surat tawaran opsyen SBPA, mereka tidak perlu bimbang kerana JPA memaklumkan bahawa opsyen SBPA masih berjalan seperti yang ditetapkan cuma tempohnya akan dilanjutkan.

Sementara itu, Omar pada sidang media sama berkata, rundingan hari ini mencapai kata sepakat yang amat baik dan persetujuan bersama hari ini adalah jaminan kepada penjawat awam untuk menandatanganinya.


Sumber dari BERNAMA

Siri wang baru diedar Januari 2012

Bank Negara Malaysia memperkenalkan siri mata wang baru yang akan mula diedarkan pada separuh kedua tahun depan, dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan dipertingkatkan.

Siri baru diperkenalkan itu terdiri daripada wang kertas RM1, RM5, RM10, RM20 dan RM100 serta melengkapi wang kertas RM50 yang mula diperkenalkan sebelum ini.

Ia juga melengkapi mata wang siling baru yang diperkenalkan pada 25 Julai lalu dan akan digunakan bermula Januari ini.

Siri terbaru mata wang Malaysia mengambil inspirasi daripada pelbagai ciri-ciri unik Malaysia, dengan menggunakan elemen khazanah semula jadi, budaya dan warisan negara.

Pelancaran siri mata wang baru berkenaan disempurnakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di sini, semalam.

Bank Negara, dalam kenyataannya berkata mata wang baru itu menampilkan ciri-ciri tradisional dari segi seni dan kraf, keindahan alam sekitar, flora dan fauna serta ekonomi.

“Siri baru mata wang juga menggunakan ciri-ciri keselamatan dipertingkatkan sejajar dengan kemajuan terbaru dalam teknologi mata wang.

“Ciri-ciri keselamatan bagi mata wang baru itu termasuk imej bayangan, tetingkap lebih jelas, potret bertanda keselamatan dengan piksel dan angka yang diserlahkan, benang keselamatan berwarna, benang lensa mikro serta tampalan berkilat bagi memudahkan orang ramai mengenal pasti nilai setiap satunya.

“Satu lagi ciri-ciri dipertingkatkan ialah pengenalan secara sentuhan yang membolehkan individu kurang penglihatan dapat mengenal pasti dan membezakan nilai mata wang berbeza,” kata kenyataan itu.

Semua mata wang di bawah siri baru berkenaan masih mengekalkan potret Yang di-Pertuan Agong pertama, bunga raya, nilai muka bagi mata wang serta corak fabrik tenunan tradisional songket di bahagian hadapannya.

Di bahagian belakang pula, ia menampilkan elemen berlainan mengikut nilai termasuk alam sekitar, budaya, tradisi, flora dan fauna yang mencerminkan identiti Malaysia.

Mata wang baru itu juga masih mengekalkan logo Bank Negara, siri nombor, perkataan bertulis jawi dan corak tenunan songket di bahagian belakangnya.

Dengan pelancaran siri baru berkenaan, Bank Negara akan bekerjasama rapat dengan institusi kewangan, perniagaan dan vendor mesin kendalian tunai bagi memastikan perubahan kepada mata wang baru dapat dilaksanakan dengan lancar.

Vendor mesin kendalian tunai diberikan masa enam bulan untuk mengubah suai mesin masing-masing bagi memastikan mata wang baru itu dapat digunakan.

Sementara itu, mata wang peringatan bagi siri baru berkenaan boleh didapati di ibu pejabat Bank Negara dan cawangannya masing-masing di Pulau Pinang, Johor Bahru, Kuala Terengganu, Kuching dan Kota Kinabalu bermula hari ini.

Penguatkuasa akan bincang enakmen cegah murtad

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan semua Majlis Agama Islam dan Jabatan Agama Islam negeri akan membincangkan pendekatan penguatkuasaan Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam kepada Orang Islam berhubung isu murtad.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata perbincangan itu juga akan menumpukan kepada isu lesbian, gay, bisexual dan transgender (LGBT) di kalangan masyarakat Islam.

"Saya dah minta supaya Jakim mengaturkan pertemuan tersebut dalam masa yang terdekat supaya kita memaklumkan berkenaan kewujudan enakmen ini kepada masyarakat dan supaya ia dikuatkuasakan," katanya dalam sidang media di Putrajaya semalam, lapor Bernama.

Beliau berkata ramai di kalangan masyarakat tidak menyedari kewujudan enakmen tersebut sejak 1980 lagi sehingga terdapat desakan supaya digubal enakmen atau akta bagi keperluan menangani isu murtad dan LGBT.

Jamil Khir berkata oleh itu perbincangan itu dirasakan perlu dan yang menjadi perkara utama ialah untuk mencapai persepakatan daripada segi pendekatan atau tindakan untuk penguatkuasaan enakmen itu.

Katanya Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam kepada Orang Islam wujud di semua negeri kecuali Perak, Wilayah Persekutuan, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak.

Khamis, 22 Disember 2011

Ranking FIFA - Malaysia Melonjak 7 Anak Tangga

Skuad bola sepak kebangsaan mengakhiri tahun 2011 di kedudukan ke-148 ranking Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA), naik tujuh anak tangga berbanding bulan lepas.

Peningkatan ranking pasukan negara itu adalah hasil beberapa perlawanan persahabatan antarabangsa yang diatur Persatuan Bolasepak Malaysia sepanjang tahun ini.

Menurut ranking terbaru FIFA yang dikeluarkan hari ini, Malaysia memungut tambahan tujuh mata selepas perlawanan persahabatan itu.

Bagaimanapun, kedudukan terbaik skuad negara tahun ini adalah pada Mac lepas iaitu di tangga ke-138, yang pada hakikatnya masih jauh berbanding kedudukan terbaik Malaysia di tangga ke-75 pada 1993.

PM arah JPA,CUEPACS berunding

PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, mengarahkan CUEPACS dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) segera mengadakan rundingan bagi menyelesaikan isu berbangkit dalam pelaksanaan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang sepatutnya dikuatkuasakan mulai 1 Januari ini.

Presiden CUECPACS, Datuk Omar Osman, berkata berikutan itu pihaknya akan mengadakan pertemuan dengan JPA bagi membincangkan perkara itu di sini, esok.

PM setuju tangguh SBPA

PUTRAJAYA 22 Dis. - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mahu pelaksanaan skim sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) ditangguhkan untuk dirunding semula dengan penjawat awam, kata Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman.

Beliau berkata demikian kepada sekumpulan ahli kongres itu di perkarangan bangunan Perdana Putra selepas mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri di sini hari.

Omar dijadualkan mengadakan satu sidang akhbar di Universiti Putra Malaysia tengah hari ini berhubung isu itu.

34271 calon PMR2011 peroleh A semua subjek

PUTRAJAYA: Pencapaian Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2011 adalah terbaik dalam tempoh empat tahun lalu berdasarkan Gred Purata Nasional (GPN) iaitu 2.71 mata.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abdul Ghafar Mahmud, berkata seramai 34,271 atau 7.77 peratus daripada 448,738 calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) mencatatkan keputusan A bagi semua subjek iaitu peningkatan sebanyak 0.75 peratus atau 3408 pelajar berbanding 2010.

Keputusan PMR2011 boleh disemak melalui sms.KLIK SINI

Rabu, 21 Disember 2011

Mahasiswa himpun di Putrajaya sokong PM


PUTRAJAYA 21 Dis. - Sekumpulan Mahasiswa dilihat berkumpul di perkarangan Pejabat Jabatan Perdana Menteri menyatakan sokongan terhadap Kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Mahasiswa dari Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) Pro Aspirasi ini turut membantah tindakan 300 Pelajar yang bertindak berarak dan menurunkan bendera Pemimpin No. 1 Negara itu yang disifatkan mereka sebagai tindakan biadap menghina Datuk Seri Najib.

Turut serta dalam demonstrasi ini termasuklah beberapa Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang mewakili Mahasiswa Universiti Tempatan.

Pada Sabtu yang lalu, lebih 300 mahasiswa daripada pelbagai pertubuhan termasuk Gerakan Menuntut kebebasan Akademik (BEBAS), berarak ke PWTC untuk menghantar memorandum kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah.

Bagaimanapun, terdapat peserta perhimpunan yang bertindak di luar batasan dan menurunkan bendera yang memaparkan wajah perdana menteri dan menggantikannya dengan bendera perhimpunan mereka yang menimbulkan rasa kurang senang di kalangan pelbagai pihak.

Sumber : KLpos

Selasa, 20 Disember 2011

Dewan Negara lulus usul pemansuhan 3 proklamasi darurat


Dewan Negara hari ini meluluskan usul pemansuhan Proklamasi Darurat 1966, 1969 dan 1977.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Liew Viu Keong, ketika membentangkan usul itu, berkata proklamasi itu diungkaikan kerana tidak wujud lagi keadaan yang mengancam keselamatan, kehidupan ekonomi atau ketenteraman awam di negara ini pada masa kini.

Dengan itu, apa-apa ordinan yang dibuat semasa Proklamasi Darurat berkenaan akan terhenti berkuatkuasa selepas habis tempoh enam bulan dari tarikh proklamasi itu dibatalkan, katanya pada persidangan Dewan Negara.

Katanya langkah sewajarnya perlu diambil bagi memastikan tidak timbul kesukaran atau apa-apa halangan kepada kerajaan untuk mengawal jenayah dan perkara-perkara yang boleh menyebabkan ancaman terhadap keselamatan, kehidupan ekonomi atau ketenteraman awam termasuklah kegiatan keganasan apabila terhentinya kuatkuasa semua ordinan di bawah Proklamasi Darurat itu.

"Dengan terungkainya Proklamasi Darurat berkenaan, kerajaan tidak lagi mempunyai kuasa untuk membuat undang-undang di bawah Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Liew berkata, pembatalan Proklamasi Darurat itu juga membuktikan kerajaan sentiasa bersedia melakukan pembaharuan dalam undang-undang negara supaya ia selaras dengan kehendak semasa dan mengukuhkan lagi usaha kerajaan untuk memastikan negara ini sentiasa maju ke hadapan.

Pada persidangan Dewan Rakyat 24 November lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membentangkan usul memansuhkan tiga proklamasi darurat yang dikeluarkan Yang di-Pertuan Agong iaitu Proklamasi Darurat 1966, Proklamasi Darurat 1969 dan Proklamasi Darurat 1977.

Proklamasi Darurat 1969 dikeluarkan pada 15 Mei 1969 berikutan rusuhan kaum pada 13 Mei tahun itu, manakala Proklamasi Darurat 1966 dan Proklamasi Darurat 1977 yang masing-masing dikeluarkan pada 14 September 1966 di Sarawak dan 8 November 1977 di Kelantan, bertujuan menyelesaikan pertikaian politik yang berlaku di kedua-dua negeri berkenaan.

Kenyataan Setiausaha Agung MPP UPSI !! Adam Adli calarkan imej Mahasiswa & UPSI !!


Saya mewakili YDP MPP UPSI, MPP UPSI dan seluruh mahasiswa UPSI membantah keras tindakan yang dilakukan oleh Adam Adli, mahasiswa UPSI yang menurunkan bendera PM di PWTC.

Beliau bukan membawa nama mahasiswa UPSI dalam tndakannya!!! Itu tindakan individu berkepentingan sendiri. Wajar diberi tindakan sepatutnya!!! Ia satu tindakan yg biadap dan mencalarkan imej MAHASISWA terutama Universiti sendiri... memalukan dan mencalarkan imej institusi pendidikan ulung, UPSI!!!

- Shahril Khasin, Setiausaha Agung MPP UPSI

Ain tidak serik dikecam kerana gambar seksi

Ain bakal muncul dalam filem satu malam kubur berasap

Gara-gara penyebaran gambar seksinya, pelakon baru, Nurul Ain Nordin (Ain) akui ada pihak yang mengecam dan tidak kurang juga yang menyokong dirinya di laman sosial Facebook.

Biarpun gambar tersebut memberikan kesan kepada Ain, namun dia menerima respons yang menunjukkan ada juga peminatnya yang akan menonton filem yang dikaitkan dengan kontroversi itu yang berjudul Satu Malam Kubur Berasap.

“Semuanya bergantung kepada penonton kerana ada yang ingin menonton filem itu disebabkan ceritanya dan bukan kerana gambar seksi itu semata-mata.

“Seperti yang telah saya jelaskan sebelum ini, gambar itu hanya diambil dan disunting untuk dimuatkan pada poster bagi mempromosikan filem tersebut.

Ain bergadingan dengan Along rajalawak dalam satu malam kubur berasap

"Tetapi ada pihak yang menyalahgunakan gambar itu dengan menyebarkan gambar asal,” katanya yang pernah muncul dalam filem Lu Pikirlah Sendiri The Movie.

Bagaimanapun, Ain tidak menyalahkan pihak produksi apabila gambar tersebut tersebar.

“Saya tiada masalah dengan pihak produksi dan tidak menuduh mana-mana pihak,” katanya yang pertama kali memegang watak utama melalui filem ini.

Biarpun dikecam, Ain tidak serik untuk tampil dengan imej seksi jika diminta dalam filem atau drama yang ditawarkan kelak.

“Saya akan melihat kepada tawaran dan sejauh mana saya diminta berpenampilan seksi. Jika saya rasa boleh lakukan, saya akan terima. Bagaimanapun, saya tetap akan menjaga sensitiviti masyarakat agar perkara yang sama tidak berulang lagi.

“Saya perlu belajar daripada kesilapan. Tetapi pada saya seksi itu subjektif,” ujarnya.

Ain melakonkan watak seorang wanita bernama Siti yang telah meninggal dunia setelah menjadi mangsa rogol. Roh Siti mula mengganggu ketenteraman penduduk di Kampung Angan Tak Sudah bagi menuntut bela di atas kematiannya.

Suatu Malam Kubur Berasap, turut membariskan lima alumni Raja Lawak iaitu Angah, Along, Azrul, Wira dan Faiz, pelakon Zach Diamond, Ruminah Sidek, Zami Ismail dan Accapan.

Filem arahan Ernie Chen ini akan ditayangkan di pawagam mulai 22 Disember ini di seluruh pawagam di negara ini.

Turun bendera DS Najib : Saifuddin di desak letak jawatan


Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah kini berdepan dengan serangan daripada beberapa pihak dalam Umno dan proparti itu, dengan ada yang mendesak agar beliau meletakkan jawatan.

Tindakan itu dibuat ekoran insiden menurunkan bendera dengan gambar Datuk Seri Najib Tun Razak di ibu pejabat Umno sebagai membantah keputusan kerajaan untuk meminda dan bukan memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971, Ahad lalu.

Serangan itu dibuat menerusi mesej-mesej Twitter dan entri dalam blog-blog.

Ahli Majlis Tertinggi Umno itu, yang dilihat sebagai antara pemimpin Umno bersikap terbuka dalam isu-isu berkaitan penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) dan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) digesa memikul tanggungjawab insiden kumpulan mahasiswa menurunkan dan kemudian menaikkan semula bendera Najib di pekarangan ibu pejabat Umno di sini.

Selain kritikan di dunia siber, Persatuan Alumni Pemimpin Pelajar IPT Malaysia bercadang berhimpun di pekarangan Kementerian Pengajian Tinggi di Putrajaya petang esok.

Presidennya Mohd Shahar Abdullah berkata, pihaknya mahu melahirkan sokongan kepada kepimpinan Najib selaku perdana menteri dan presiden Umno susulan insiden kelmarin.

Justeru, pertubuhan yang mewakili bekas pelajar dan mahasiswa menyasarkan lebih 1,000 akan berhimpun petang esok.

“Ya, kita boleh katakan bahawa langkah ini satu bentuk reaksi balas dengan apa yang berlaku hari Ahad dan usaha membetulkan persepsi masyarakat terhadap gerakan pelajar IPT pada masa sekarang,” katanya dipetik The Malaysian Insider.

Selain menunjukkan bahawa gerakan mahasiswa juga menyokong kepimpinan dan terdapat kumpulan penuntut-penuntut IPT yang beradab, kata Mohd Shahar, pihaknya sedang meneliti mahu meminta Saifuddin memikul tanggungjawab dengan insiden tempoh dan meletakkan jawatan jika respons tidak memuaskan.

“Soal sama ada akan meminta Datuk Saifuddin meletakkan jawatan, pendirian rasmi akhir akan kami putuskan dalam mesyuarat malam ini dan akan umumkan ketika perhimpunan petang esok... datanglah,” katanya.

“Datuk Saifuddin perlu menjelaskan tindakan beliau menerima memorandum... mengapa beliau mahu menerima memorandum di pekarangan ibu pejabat Umno, mengapa ada ucapan, mengapa tidak menerima memorandum mereka di tempat lain, misalnya di Chow Kit, sebab mereka berarak dari kawasan Masjid Jamek... kami pun ada maklumat.

“Ini semua kami akan mempertimbangkan dalam perbincangan kami,” katanya ketika ditanya mengenai penjelasan Saifuddin semalam.

Tengah hari semalam, Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Temerloh berkata beliau mengulangi pendiriannya bahawa kumpulan mahasiswa, yang didakwa menurunkan bendera wajah Najib di pekarangan ibu pejabat Umno harus meminta maaf.

Tegas beliau, soal perbezaan pendapat adalah perkara yang berbeza dan kumpulan itu harus meminta maaf kerana perkembangan menunjukkan mereka bersalah.

Saifuddin menambah, beliau membuat kenyataan ini bagi mengulangi dan menjelaskan pendiriannya seperti yang telah nyatakan dalam Twitter dan Facebook kelmarin bahawa insiden menurunkan bendera gambar Najib selaku Presiden Umno di PWTC adalah perbuatan terkutuk.

“Dan bahawa pihak yang bertanggungjawab iaitu Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) mesti meminta maaf,” katanya lagi.

Saifuddin menambah: “Saya ingin menjelaskan bahawa kehadiran saya di tempat insiden itu hanyalah semata-mata untuk menerima Memorandum daripada SMM dan Bebas.”

Katanya, para petang tersebut, beliau menerima panggilan telefon daripada penganjur yang mereka hendak menyerahkan Memorandum Bebas kepadanya.

“Saya membuat keputusan bersetuju menerimanya kerana mendapat maklumat daripada sumber lain bahawa mereka sedang berarak ke PWTC dengan diselia polis.

“Pada saya, kalau cepat saya menerima Memorandum tersebut, maka cepatlah mereka bersurai. Telahan saya itu betul, kerana tidak lama selepas saya menerima memorandum tersebut, mereka bersurai,” katanya lagi.

Bagaimanapun katanya, beliau hanya mengetahui insiden menurunkan bendera itu melalui Twitter kira-kira satu jam setelah meninggalkan PWTC.

Ditanya mengenai lokasi perhimpunan esok, Mohd Shahar berkata, pihaknya memilih pekarangan Kementerian Pengajian Tinggi sebab ia adalah entiti yang seharusnya menjaga kebajikan dan melindungi pelajar.

“Kalau anak ada masalah kena jumpa bapa, begitu juga apabila kami ada isu, kami kena pergi ke Kementerian Pengajian Tinggi, kami tidak boleh pergi ke Kementerian Belia dan Sukan atau Kementerian Pembangunan Luar Bandar.

“Kami akan mengadakan perhimpunan esok tanpa mengganggu lalu lintas dan menyukarkan orang ramai,” kata Mohd Shahar.

SMM dan Bebas sudah menyatakan pendirian mereka tidak akan memohon maaf.

Dalam pada itu, bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, beliau akan bersama Saifuddin sambil mempertahankan pendiriannya.

“Datuk, ana bersama enta,” katanya yang kini merupakan felo di Pusat Pengajian Islam Oxford.

Beberapa mesej yang dihantar kepada Saifuddin turut memintanya meletakkan jawatan.

“Mohon letak jawatan kalau Saifuddin ada maruah, jangan jadi gunting dalam lipatan,” kata pemegang akaun SS253.

Bagaimanapun Saifuddin juga mendapat sokongan daripada beberapa pihak.

Pengguna akaun dengan nama Ridzuan1706 berkata, “penggerak mahasiswa minta Datuk Saifuddin letak jawatan, sewajarnya bersykur ada timbalan menteri yang lebih terbuka.”

Saifuddin enggan mengulas perkembangan itu tetapi dalam mesej menerusi Twitter menyebutkan bahawa, “tak mengapa, mereka ada hak berhak bersuara.”

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dalam mesejnya menyokong pendirian Saifuddin dalam membela kebajikan penuntut IPR.

“Anda dan saya akan terus berjuang bagi hak dan kebebasan pelajar tetapi kumpulan mahasiswa yang kecil ini harus memohon maaf atau berhadapan dengan tindakan,” katanya yang juga Ketua Pemuda BN.

Layakkah PAS laung slogan " PAS FOR ALL"


Mantan Naib Presiden Pas, Datuk Dr Hasan Ali jadi tumpuan media Melayu sepanjang minggu lalu. Puncanya beliau terlalu fokus pada soal perpaduan Melayu dan umat Islam serta kedudukan Raja Raja Melayu sebagai payung agama dan adat istiadat Melayu.

Teras pandangan Hasan ialah, sesuatu mesti dilakukan untuk mengemudi umat Islam dan rakyat keturunan Melayu serta institusi Raja-raja Melayu terhindar daripada kemelut perpecahan dan persengketaan sesama sendiri yang amat kalut dewasa ini.

Meskipun dakwaan Hasan ini memang telah agak lama sayup kedengaran, namun baru Isnin lalu beliau menghamburkan perasaannya berhubung isu ini. Dengan mengetepikan kepentingan kedudukan politiknya dalam PAS dan sebagai exco yang bertanggungkjawab soal ehwal agama di Selangor, Hasan menebarkan cabaran yang dihadapinya selama ini ke khalayak yang lebih luas dan mensejagati orang Melayu-Islam umumnya.

Yang menjadi persoalannya apakah benar isu yang dilambung Hasan ke tengah masyarakat ini? Betapa parahkah masalah perpaduan di kalangan orang Melayu-Islam di Malaysia hari ini? Adakah benar perpecahan ini kini sudah sampai tahap menjadi sengketa sesama Melayu dan umat Islam? Benarkah jika isu ini tidak ditangani segera ia akan mengancam masa depan mereka?

Benarkah juga jika sengketa sebangsa dan seagama ini tidak dipadamkan segera ia bukan sahaja akan mengancam kerukunan hidup bangsa Melayu dan umat Islam tetapi akan langsung mengheret rakyat dari keturunan dan agama lain pula di Malaysia hingga negara jadi porak peranda?

Sehubungan itu, wajarkah sebuah badan yang cuba menggerakkan perpaduan di kalangan orang Melayu-Islam diwujudkan di Malaysia seperti yang disyorkan oleh Hasan Ali? Patutkah juga inisiatif menubuhkan badan ini dibuat di peringkat tertinggi dalam hiraki kerajaan dengan membabitkan Perdana Menteri sendiri?

Hasan Ali ahli PAS. Kedudukannya sebagai exco kerajaan negeri Selangor ialah kerana PAS. Sebab itu, Hasan berulang kali menegaskan perjuangannya adalah berteraskan dasar perjuangan PAS. Sebagai sebuah parti politik sudah tentu perjuangan PAS meliputi pelbagai perspektif.

Lantas bila Hasan mahu memagari akidah umat Islam dengan menggunakan kuasa exconya dan tidak mahu hak orang Melayu diperjudikan kerana kepentingan politik dan menghormati institusi raja yang dimaktub dalam Perlembagaan Negara, tentu beliau yakin bahawa PAS akan menyokongnya.

Namun perkara sebaliknya berlaku. Perjuangannya yang memegang tampuk kuasa memelihara kepentingan Melayu dan Islam jadi momokkan segelintir ahli PAS sendiri pula. Apabila Hasan mahu menganggap “wajib” baginya memerangi maksiat minum arak di kalangan orang Islam (di Selangor sekurang-kurangnya) ada pemimpin PAS Selangor sendiri yang dengan bangganya menziarahi kilang arak di Shah Alam.

Tujuannya jelas. Pemimpin ini seolah-olah mahu member isyarat bahawa Islam bukan anti-perniagaan arak. Lebih penting lagi belilau ingin menggambarkan Islam itu toleran dan Hasan Ali tidak faham hakikat ini.

Begitu juga apabila kedengaran laporan ada kegiatan tersusun untuk memurtadkan umat Islam dan Hasan menggerakkan penguatkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) bertindak lebih gigih, pemimpin PAS Selangor yang sama mula menziarahi gereja Kristian untuk mengetengahkan mesej bahawa Islam bukan anti-Kristian.

Alasan yang diberikan ialah orang bukan Islam, terutama penganut Kristian, mestilah diyakinkan bahawa Islam agama yang adil dan menghormati hak penganut agama lain. Pemantauan JAIS yang menurut telunjuk Hasan bagi pemimpin PAS ini, menunjukkan Hasan tidak faham soal kebebasan bukan Islam untuk “memperkembangkan” agama mereka, hatta di kalangan orang Melayu-Islam sendiri!

Apabila berlaku gejala keruntuhan sosial yang serius di kalangan generasi muda Melayu-Islam, Hasan sebagai pemegang amanah untuk menguruskan ehwal Islam di Selangor menggerakkan kempen anti-zina. Lubuk dan sarang yang boleh membawa kepada dosa zina diserbu dengan tujuan “menggerunkan” pemuda-pemudi (kadangkala orang tua) Islam dari terjebak dalam noda zina.

Sekali lagi PAS Selangor seolah-olah berasa malu kerana Hasan bersikap terlalu konservatif dan cuba memautkan label kononnya Hasan tidak faham politik. Golongan ini khuatir jika tindakan Hasan ini dicurigai oleh handai taulan PAS dalam Pakatan Rakyat, ia akan menjejaskan strategi lebih besar PAS untuk menawan Putrajaya!

Lantas disusunlah strategi untuk membunuh kerjaya politik Hasan. Diungkitlah kisah bagaimana Hasan beria-ia benar berunding dengan Umno untuk menubuhkan Kerajaan Perpaduan di Selangor apabila BN tumbang dalam pilihanraya umum 2008. Soalnya, jika tiada restu daripada kepimpinan Pusat PAS, sudah tentu Hasan sebagai pesuruhjaya PAS Selangor tidak akan memulakan perbincangan.

Lebih menggusarkan sekarang ialah, Dewan Pemuda PAS dan Dewan Ulama parti itu melihat tidak ada salahnya jika Hasan memperjuangkan isu Islam, Melayu dan Raja Berperlembagaan. Namun golongan yang dianggap “terlebih kreatif” untuk memasukkan PAS dalam rombongan Pakatan Rakyat memasuki gerbang Putrajaya, memulakan kempen politik untuk memburukkan Hasan.

Ini boleh dianggap konspirasi. Hasan cuba diaibkan dengan mendedahkan kononnya beliau tidak mendapat restu dari pimpinan PAS Gombak Setia untuk mempertahankan kerusi dewan undangan negeri yang disandangnya kerana “kalah di segi populariti dan majoriti” berbanding tiga calon lain.

Umum tahu bukan amalan PAS untuk mendedahkan siapa calon sebelum pimpinan Pusat membuat keputusan. Ini disahkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Haji Hadi Awang sendiri. Maka niat gerombolan yang bertindak demikian adalah jelas bermotif politik.

Namun apa tindakan diambil ke atas mereka? Tidakkah Saari Sungib, Ketua Penerangan PAS Selangor dan kawan-kawannya bersalah menebarkan hasad mereka terhadap Hasan melalui media? Ini tentu mengaibkan PAS. Mengapa PAS sibuk mempertikaikan bahawa hukuman terhadap tiga Datuk T terlalu ringan berbanding dengan dosa mereka menayangkan video lucah yang dikatakan membabitkan Anwar Ibrahim hanya untuk mengaibkan beliau?

Bagaimanapun apabila ada ahli PAS mengaibkan parti itu di khalayak ramai seperti berlaku di Selangor, PAS Pusat langsung tiada mengambil sebarang tindakan.

Haji Hadi, Nik Aziz dan pemimpin utama PAS lain mesti tampil untuk memperjelaskan sama ada perjuangan Hasan Ali (dan dikaitkan juga mantan Timbalan Presiden parti, Nasharuddin Mat Isa) iaitu Islam, Melayu dan Raja Berperlembagaan – bukan sebahagian daripada perjuangan PAS.

Atau, adakah Hadi dan Nik Aziz sendiri kini dibuai oleh angan untuk berpindah ke Putrajaya hingga rimas dengan tindakan Hasan Ali yang dikatakan akan menjejaskan kerjasama dengan PKR dan DAP?

Apakah tidak ada ruang dalam PAS bagi Hasan Ali berbeza pendapat berhubung strategi dan maqasid perjuangan parti? Mungkin Hasan Ali tidak faham strategi PAS yang lebih komprehensif dalam Pakatan Rakyat. Bagaimanapun adakah pemimpin kanan PAS sudah berusaha menasihatinya agar beliau faham?

Jika khilaf ini tidak diperbetulkan, wajarkah PAS melaungkan slogan “PAS Untuk Semua” jika “semua” itu tidak meliputi soal menghormati perbezaan pendapat dari kalangan ahli parti?

Menuduh Hasan sudah terjebak dalam politik Umno adalah kenyataan tidak ikhlas bagi PAS yang mengaku sebuah pergerakan Islam. Perlulah PAS menimbangkan juga kebimbangan ahli akar umbinya bahawa oleh kerana terlalu ghairah mahu menumbangkan Umno, PAS sendiri mungkin tersasar dari landasan perjuangannya.