JOM TERJAH:

Sertai online survey dan anda dibayar setiap survey
klik link dibawah untuk menyertai
ipanelonline survey

Daftar SAYS Malaysia di sini

InstaForex

Cari Blog Ini

Khamis, 19 Julai 2012

Skim Persaraan Swasta (PRS) dilancar

Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melancarkan Skim Persaraan Swasta (PRS) yang memberi peluang kepada golongan pekerja dan mereka yang bekerja sendiri membuat simpanan persaraan secara sukarela bermula September ini.

Mengumumkan berita gembira itu, Perdana Menteri berkata, PRS diwujudkan untuk memastikan setiap orang dewasa produktif yang masih muda dan generasi Malaysia akan datang mempunyai tabungan dan simpanan aset kewangan mencukupi menjelang persaraan mereka.

"Skim ini menawarkan pelbagai peluang kepada rakyat. Bagi individu, PRS menyediakan dana persaraan untuk mobiliti karier manakala bagi pihak majikan pula, ia mungkin boleh digunakan untuk mengekalkan bakat sedia ada, di samping menarik bakat-bakat baru.

"Sehubungan itu, saya menyeru majikan mempertimbangkan penggunaan PRS untuk menawarkan lebih banyak pakej ganjaran menarik dalam bentuk sumbangan bagi faedah persaraan pekerja," katanya ketika berucap pada majlis pelancaran skim tersebut di sini hari ini.

Turut hadir, Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah; Pengerusi Bursa Malaysia, Datuk Ranjit Ajit Singh dan Pengerusi Bursa Malaysia, Tun Mohamed Dzaiddin Abdullah.

Serentak dengan pelancaran itu, Najib turut mengumumkan pelantikan Zaiton Mohd Hassan sebagai Pengerusi Pentadbir Pencen Swasta yang pertama.

Ahli Lembaga Pengarah yang lain ialah Datuk Nozirah Bahari; Datuk Dr. R. Thillainathan; Ou Shian Waei dan Ahmad Zakie Ahmad Shariff.

Skim Persaraan Swasta adalah skim simpanan yang disediakan oleh lapan penyedia dana swasta yang dilesen dan diluluskan oleh Suruhanjaya Sekuriti (SC).

Lapan penyedia dana itu adalah AmInvestment Management Sdn. Bhd.; American International Assurance Bhd.; CIMB-Principal Asset Management Bhd.; Hwang Investment Management Bhd.; ING Funds Bhd.; Manulife Unit Trust Bhd.; Public Mutual Bhd. dan RHB Investment Management Sdn. Bhd..

Najib berkata, PRS dirangka untuk memberikan saluran tambahan kepada pekerja dan pekerja yang bekerja sendiri membuat simpanan persaraan mereka.

Menurut beliau, sebagai insentif penyertaan dalam PRS, individu diberikan pelepasan cukai sehingga RM3,000 manakala majikan pula diberikan potongan cukai ke atas caruman yang dibuat bagi pihak pekerja mereka di atas pada kadar yang diwajibkan dan sehingga 19 peratus gaji pekerja.

Katanya, pengecualian cukai turut diberikan ke atas pendapatan yang diterima daripada skim itu.

Tambah beliau, set pertama skim tersebut mengandungi 24 dana dan para pekerja boleh memilih dana pertumbuhan, dana sederhana dan konservatif berdasarkan risiko yang dipilih.

Pada majlis itu, Najib turut mengumumkan penubuhan platform tapak dagangan bagi syarikat-syarikat yang tidak disenaraikan untuk meningkatkan dana dan peluang bagi pembiayaan modal berisiko.

"Terdapat minat kukuh di kalangan perusahaan kecil dan sederhana, modal teroka dan ekuiti swasta untuk meraih dana.

"Selain menyediakan peluang pembiayaan, tapak tersebut juga membolehkan para pelabur berdagang dalam platform yang efisien dan telus," katanya.

Bagi memenuhi minat rakyat dalam pelaburan logam bernilai tinggi, Najib turut mengumumkan penubuhan bursa mercantile yang bakal menyediakan peluang untuk melabur dan lindung nilai emas hadapan serta logam.

Najib menambah, untuk meningkatkan penyertaan dalam pasaran modal, SC akan memperkenalkan dua kategori individu berdaftar bagi mengukuhkan peranan peniaga, memudahkan peruntukan perkhidmatan khusus dan akses asas pelanggan lebih baik.

Syarikat-syarikat broker saham pula katanya, dibenarkan berurusan secara terus dengan ejen dan wakil-wakil pembangunan perniagaan bagi memenuhi keperluan perniagaan.

"Langkah ini akan menambah produktiviti serta mewujudkan lebih 6,000 wakil-wakil pasaran modal berlesen dan menyediakan peluang pekerjaan kepada ribuan bakat muda tempatan," katanya.

Pada masa sama, Najib juga mengumumkan Kempen Pelaburan Bijak Kebangsaan selama enam bulan bermula Oktober ini bagi meningkatkan pelabur berpotensi kepada 1.5 juta.

Katanya, program itu akan dilaksanakan oleh Perbadanan Pembangunan Industri Sekuriti (SIDC) iaitu sayap pendidikan SC.-utusan

Tiada ulasan: