JOM TERJAH:

Sertai online survey dan anda dibayar setiap survey
klik link dibawah untuk menyertai
ipanelonline survey

Daftar SAYS Malaysia di sini

InstaForex

Cari Blog Ini

Rabu, 15 Ogos 2012

PAS Akan Tetap Kerjasama Dengan DAP?

Islam mendahulukan perdamaian dan melarang paksaan dalam berdakwah, kata Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Beliau berkata, paksaan tidak memberi makna Islam yang sebenar sebaliknya hanya akan melahirkan golongan munafik.

“Oleh itu ada pendapat menyatakan bahawa tiada paksaan hukuman hudud terhadap orang bukan Islam,” katanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Mengulas isu berkaitan, Abdul Hadi berkata, PAS tidak boleh menghalang DAP menentang Hudud tetapi DAP tidak berkuasa menghalang PAS menyatakan haknya.

Kata beliau, PAS menyatakan dasarnya secara terbuka dan DAP juga menyatakan perjuangannya secara terbuka serta berdailog secara terbuka.

Atas sebab itu dakwa beliau PAS dapat bekerjasama dalam perkara yang ada persamaan tanpa melarang dan memaksa dalam perkara yang berbeza (dengan DAP).

Ada perkara boleh bertolak ansur dan ada perkara yang tidak boleh berganjak, dakwanya lagi.

Contoh lain, kata beliau, DAP tidak boleh memaksa ahli PAS minum arak dan makan daging khinzir, maka PAS juga tidak boleh melarang ahli DAP minum arak dan makan daging khinzir.

Justeru, dakwa beliau, beberapa isu termasuk Hudud yang dibangkitkan pihak tertentu kebelakangan ini sebenarnya bermotifkan Pilihan Raya Umum Ke-13.

Sebuah akhbar baru-baru ini menimbulkan kontraversi apabila melaporkan adalah haram dan berdosa untuk umat Islam menyokong DAP yang secara terang-terangan menentang penubuhan negara Islam serta pelaksanaan hukum hudud.

Pengasas Pondok Geting, Tumpat, Abdullah Sa’amah dipetik berkata, umat Islam juga tidak boleh menyokong mana-mana pihak yang bekerjasama atau menjalin pakatan dengan DAP pada pilihan raya kerana sokongan itu akan turut membawa kemenangan kepada DAP .

Beliau berkata, agenda perjuangan DAP berbeza dengan MCA dan MIC dalam Barisan Nasional (BN) yang digolongkan sebagai bukan kafir harbi iaitu tidak membawa kemudaratan kepada kedudukan Islam dan umat Islam. – mynewshub.my

Tiada ulasan: