Penulis sudah dua kali menerima sistem pesanan ringkas (SMS) berikut;
Pelan Mobile Internet Lite percuma anda akan berakhir pada 16/7/12. Caj langganan RM28/bln akan dikenakan selepas itu. Htr STOP ke 23312 sebelum 9/7/12 untuk hentikan servis.
Mati-mati penulis ingat ini adalah satu bentuk perniagaan kurang sihat yang dilakukan oleh pihak ketiga.
Dengan niat untuk memaklumkan kepada Celcom (talian yang digunakan penulis), penulis pun mendail 1111.
Tahu apa jawapan yang penulis terima, sms itu dari pihak Celcom rupanya.
Pengesahan itu mudah aje, pasal hantar balik Stop ke nombor yang bermula dengan 2 kata pegawai perkhidmatan pelanggan yang jawab call adalah nombor Celcom, kalau mula dengan 3 atau lain, bukan Celcom.
Baca sms itu berulang kali…apa yang anda dapat nilai?
Perkara yang nyata ialah Celcom melakukan paksaan kepada pengguna mereka untuk melanggan satu bentuk perkhidmatan dari pihak mereka.
Penulis tak pernah mintak sebarang Pelan Mobile Internet Lite percuma.
Telefon bimbit penulis pun budak yang jual kat Low Yat tu dulu cakap 2G…maknanya tak boleh support fungsi internet la kot.
Jadi, pertama sekali, Pelan Mobile Internet Lite percuma tu tak guna, penulis tak pakai.
Keduanya, penulis kena hantar sms (walapun percuma) untuk lebih kurang memberitahu…”eh eh..gua tak mau la…ish gua tak mau la”.
Kepala hotak mangkuk ayun kat Celcom tu semua.
Bila tak pohon, tak pakai dan tak boleh pakai, secara tiba-tiba penulis perlu hantar sms kata Stop.
Kalau tak hantar maka setiap bulan kena bayar RM28. Itu bukan paksaan ke?
Aku tak mintak in the first place, lepas tu aku kena hantar sms merayu janganlah suruh aku guna Pelan Mobile Internet Lite, aku tak nak bayar RM28 tu.
Bendanya bukan apa, kalau sejuta pelanggan Celcom terima sms camtu, bayangkan sebahagian besar tak layan, ingat itu sms penipu dari pihak ketiga, tak pasal-pasal sebahagian besar dari mereka terpaksa bayar RM28.
Sedap aje Celcom suka-suka offer kononnya secara percuma, lepas tu kena ken hantar sms kata STOP, kalau tak hantar sms, kira dah terima le offer tu dan kena bayar.
Bukankah sepatutnya hantar sms tanya berminat nak langgan atau tidak, lepas tu siapa berminat hantar sms ” Minat”.
Ini tiba-tiba bagi percuma, yang nampak benor tak ikhlas dia punya percuma tu, lepas tu kalau tak jawab kena bayar.
Apa orang-orang kat Celcom ingat negara ini bapak diaorang punya ke? Main sukahati buat amalam perniagaan macam ni.
Penulis tidak akan hantar sms STOP tu. Pasal penulis memang tak mintak dan tak nak sebarang pelan dari mula. Celcom yang harus hentikan budaya perniagaan tidak sihat ini.
Masalah ini kami akan cuba bawak ke sidang media pak-pak menteri yang berkenaan. Kalau Rais Yatim atau Ismail Sabri tak berani nak cakap apa-apa, mungkin lebih baik diaorng pun letak jawatan ajelah.
Akhir rencana ini, maka persoalannya, sebagai sebuah syarikat telekomunikasi yang besar di negara ini, apakah bentuk etika perniagaan yang dipegang oleh Celcom?
Aku bagi ikut sukahati aku, kalau kau tak nak kau kena merayu kat aku untuk berhenti, kalau tak sila bayar yea setiap bulan.
Inikah etika perniagaan Celcom. Memalukan.
Oleh: AK-47
Sumber
JOM TERJAH:
Sertai online survey dan anda dibayar setiap survey
Daftar SAYS Malaysia di sini
Sertai online survey dan anda dibayar setiap survey
klik link dibawah untuk menyertai
ipanelonline surveyDaftar SAYS Malaysia di sini
Cari Blog Ini
Isnin, 9 Julai 2012
Celcom Ingat Boleh Buat Ikut Suka Hati Mak Bapak Diaorang Ke Kat Negara Ni?
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
3 ulasan:
saya pun dah terkena dengan celcom ini..line tak de, jarang guna tetibe bil beratur-ratus..call tanya dorang cakap saya ada langgan dari pihak ketiga padahal tidak pernah menerima atau langgan apa pun dari pihak ketiga. oleh sbb dah menyampah saya terus tamatkan talian celcom tu serta merta..
saya pun komplen sebab saya tak pernah layan atau langgan ape2 tapi bill sampai banyak mesej berbayar yang saya kena bayar. Dia orang senang jer lepas tangan mungkin anak puan yang balas sms tersebut!.Jadi camne saya nak stop kan mesej2 yang tak guna tu sebab banyak kali saya antar mesej suruh stop. Eh puan kena pergi kaunter untuk suruh stop. tak tipu namanya. Makan duit orang dengan cara itu tak selamat dunia akhirat. ada mata tengok, ada telinga dengar, tungguuuu.
yang saya pelik, ramai orang komplen sal msg berbayar tu tapi nape pihak celcom tak mengambil tindakan untuk menghalang msg tersebut daripda sampai kepada pelanggan.yang saya pulak dia cakap telah balas msg tu seawal 7 pagi..saya pun jadi pelik sbb waktu macam tu saya dalam perjalanan ke tempat kerja hp pun dalam beg.tah macam ne la boleh balas untuk terima msj berbayar tu..dengar jela alasan dorang tanpa percaya satu pun.
Catat Ulasan