JOM TERJAH:

Sertai online survey dan anda dibayar setiap survey
klik link dibawah untuk menyertai
ipanelonline survey

Daftar SAYS Malaysia di sini

InstaForex

Cari Blog Ini

Selasa, 10 Julai 2012

Amuk di Kompleks B JPM: Mengaku Imam Mahdi mahu guling kerajaan

PUTRAJAYA - Seorang pengikut ajaran sesat mati ditembak ketika menceroboh kawasan Kompleks B, Jabatan Perdana Menteri (JPM) di Presint 1 di sini semalam.


Lelaki dikenalpasti sebagai Khalil Apandi bin A. Hamid berumur 47 tahun, IC 650724-10-6631 yang menggelarkan dirinya sebagai Imam Mahdi. Beliau tidak bekerja dan adalah pengendali blog Jaya Negara.

Turut terlibat bersama adalah Muhdalina Ahmad 840627-10-5642, 28. Dia merupakan bekas penuntut Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Suaminya yang juga bekas penuntut UIAM baru seminggu mengenali suspek lelaki berkenaan.

Maklumat yang diketahui mengenai mengenai Muhdalina adalah suaminya merestui penglibatan isterinya itu kerana dia sering berhubung dengan Khalil melalui blognya dan begitu terpengaruh dan taksub kepada apa yang diperkatakan oleh Khalil

Kedua-dua mereka membawa bersama senjata tajam seperti pedang samurai, keris dan tiga bilah pisau ke kejadian.

Gulingkan kerajaan


SUSUNAN gambar yang dirakam kamera litar tertutup menunjukkan Khalil Afandi dan Muhdalina memasuki pekarangan pejabat Jabatan Perdana Menteri di Presint 1, Putrajaya sebelum memecahkan cermin kereta petugas di situ. Mereka bertindak agresif apabila diarahkan menyerah diri sebelum ditembak oleh anggota polis.

Ketua Polis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Abdul Razak Abdul Majid berkata, dalam kejadian jam 2.30 petang tadi, kedua-dua suspek menuju ke pos pengawal keselamatan sebelum dihalang oleh polis bantuan.

Menurutnya, polis bantuan yang bertugas terpaksa membenarkan kedua-dua suspek dan ketika berada di Kompleks B, suspek telah melibas pedang dan merosakkan dua cermin kereta jenis Hyundai Accent dan Perodua Kancil milik kakitangan JPM.


“Setelah menerima maklumat dari Pusat Kawalan, anggota Cawangan Pencegahan Jenayah (CPJ) sampai di tempat kejadian dan memperkenalkan diri sebagai polis, namun turut diserang oleh kedua-dua suspek guna pedang samurai.

“Anggota Cawangan Kereta Peronda (MPV) sampai untuk bagi bantuan turut diserang dari jarak dekat sebelum salah seorang anggota melepaskan tiga das tembakan mengenai kedua-dua suspek,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya di sini lewat petang ini.

“Kes disiasat di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan, cubaan membunuh polis,” katanya

Beberapa saksi memberitahu, Khalil pada mulanya memakai jaket berwarna hijau kemudian membukanya dan dalam keadaan tidak berbaju.

Khalil turut mengamuk menggunakan senjata dua bilah pedang menghayun kearah orang ramai dan telah memecahkan cermin tiga buah kereta. Dia mahu berjumpa dengan Perdana Menteri dan menjerit serta bertakbir beberapa kali untuk menggulingkan kerajaan.

Cedera


Kejadian menggemparkan selama 20 minit yang bermula pukul 2.30 petang itu mengakibatkan Khalil mati setengah jam kemudian ketika dirawat di Hospital Putrajaya. Dia terkena dua das tembakan di tangan dan bahagian bawah perut.

Rakannya yang turut menceroboh premis itu, Muhdalina Ahmad cedera apabila terkena tembakan di paha kanan.

Ia merupakan kejadian pertama penceroboh ditembak mati sejak pusat pentadbiran negara berpindah dari ibu negara ke sini pada 1998 iaitu 14 tahun lalu.

Namun ia bukan kejadian sedemikian yang pertama.

Tiada ulasan: