JOM TERJAH:

Sertai online survey dan anda dibayar setiap survey
klik link dibawah untuk menyertai
ipanelonline survey

Daftar SAYS Malaysia di sini

InstaForex

Cari Blog Ini

Khamis, 13 September 2012

Power Rangers Kuning Muhdalena Ahmad Mental?

Mahkamah Sesyen menetapkan kes seorang wanita yang mengamuk di pekarangan Pejabat Perdana Menteri di sini, Julai lalu akan didengar 11 Oktober ini.

Muhdalena Ahmad, 28, sebagaimana muncul sebelum ini dengan mengenakan topeng, hari ini sekali lagi keluar dari kawasan mahkamah dengan memakai topeng, kali ini berwarna kuning.

Dalam pada itu, mahkamah diberitahu bahawa keupayaan mental Muhdalena Ahmad, yang dituduh melakukan jenayah ugutan dan memiliki sebilah pedang mungkin perlu ditentukan terlebih dahulu sebelum perbicaraan ke atasnya dimulakan.

Peguam kepada wanita itu, M. Visvanathan berkata terdapat keperluan mengkaji sama ada dia berupaya untuk dibicarakan.

Beliau berkata jika perlu, beliau akan membuat permohonan supaya wanita itu menjalani penilaian psikiatri pada masa yang sesuai.

"Pada masa ini saya tidak mempunyai fakta yang cukup. Saya perlu menemu bual dan berbincang dengannya sebelum mengambil keputusan membuat permohonan supaya dia menjalani penilaian psikiatri.

"Jika didapati dia berkeadaan tidak waras (fikiran), saya akan membuat perakuan kepada Peguam Negara supaya menggugurkan pertuduhan terhadapnya," kata Visvanathan di akhir sesi pengurusan kes tersebut di Mahkamah Sesyen Putrajaya hari ini.

Dipetik Bernama, peguam itu memberitahu pemberita bahawa beliau berada di Mahkamah Sesyen itu hari ini atas urusan lain apabila Muhdalena, 28, memberitahu dia tidak mempunyai peguam lain untuk mewakilinya dan berkata, beliau bertindak mewakili wanita itu atas asas bantuan guaman.

Terdahulu, mahkamah sama menetapkan 11 dan 12 Oktober sebagai tarikh perbicaraan.

Hakim Mohamad Kamil Nizam juga memutuskan 28 September sebagai tarikh pengurusan kes itu yang akan datang.

Selain itu, hakim itu juga meminta pihak pendakwaan dan pembelaan mengadakan sidang pra perbicaraan sebelum perbicaraan sebenar.

Beliau bertanyakan Muhdalena sama ada dia masih mahu dibicarakan atas dua pertuduhan yang dikenakan ke atasnya yang mana wanita itu menjawab setuju.

Timbalan Pendakwa Raya Kalmizah Salleh memberitahu mahkamah pihak pendakwaan menyerahkan beberapa dokumen berhubung kes itu kepada Muhdalena dan akan mengemukakan dokumen lain kepada peguamnya sebelum bermulanya perbicaraan.

Setelah berakhirnya prosiding di Mahkamah Sesyen, Muhdalena, yang memakai topeng kuning 'Power Rangers', dilihat keluar dari mahkamah bersama bapanya.

Semasa tampil di mahkamah sebelum ini, wanita itu dilihat memakai topeng berwarna merah.

Muhdalena, dari Kota Damansara, dituduh pada 16 Julai lepas di katil rawatannya di Hospital Putrajaya selepas terkena tembakan pada paha kanannya.

Dia didakwa melakukan ugutan jenayah dengan mengancam untuk mencederakan anggota polis bantuan, Ridzuan Megat Ahmad di perkarangan Kompleks B Jabatan Perdana Menteri di sini pada kira-kira 2.30 petang 9 Julai lalu.

Muhdalena, siswazah Universiti Islam Antarabangsa, menghadapi pertuduhan di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Dia juga dituduh memiliki sebilah pedang pada masa dan tempat yang sama mengikut Seksyen 7(1) Akta Bahan Kakisan dan Letupan dan Senjata Berbahaya 1958 yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun dan denda maksimum RM2,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Dia dibebaskan dengan ikat jamin RM10,000 sementara menunggu perbicaraan.

Pada 9 Julai lalu, Khalil Afandi Abd Hamid, 47, yang mendakwa dirinya Imam Mahadi ditembak polis semasa mengamuk dengan memegang sebilah pedang Samurai di Kompleks B Jabatan Perdana Menteri, di sini.

Lelaki itu kemudian meninggal dunia di hospital semasa menerima rawatan bagi kecederaan yang dialami semasa kejadian.

Tiada ulasan: