JOM TERJAH:

Sertai online survey dan anda dibayar setiap survey
klik link dibawah untuk menyertai
ipanelonline survey

Daftar SAYS Malaysia di sini

InstaForex

Cari Blog Ini

Khamis, 5 September 2013

Pemikir: Rasionalisasi subsidi langkah tepat

Di sebalik timbul sedikit tekanan inflasi pada ekonomi negara, kenaikan harga petrol RON95 dan diesel masing-masing sebanyak 20 sen seliter, pada Selasa, sebenarnya merupakan satu langkah berwawasan jauh.

Pengarah Eksekutif Institut Pembangunan Sosio-Ekonomi dan Penyelidikan (SEDAR) Ivanpal S.Grewal berkata ia adalah langkah paling tepat ke arah menstruktur semula kaedah yang digunakan dalam memberikan subsidi.

"Kaedah pemberian subsidi sekarang ini tidak kena pada tempat, tidak cekap dan membazir. Tujuan sebenar pemberian subsidi ini adalah untuk membantu golongan tidak berkemampuan, dan bukan untuk mereka yang membawa Ferrari turut menikmati bahan api yang disubsidi itu.

"Apa yang penting adalah pengurusan lebih baik subsidi dan perlu lebih fokus dalam membantu mereka yang memerlukan," kata beliau dalam satu temubual dengan Bernama.

Oleh itu, di sebalik menghulurkan subsidi menyeluruh seperti subsidi besar bagi petrol dan gas, kerajaan telah memutuskan untuk beralih secara berperingkat-peringkat kepada pemberian bantuan tunai secara langsung seperti BR1M bagi mereka yang berpendapatan di bawah RM2,000 sebulan.


Subsidi Tinggi Bagi Warga Malaysia

Kerajaan Malaysia memberi subsidi dan mengawal harga pelbagai barangan keperluan seperti minyak masak, petrol, tepung gandum, roti, beras dan yang lain untuk menjamin kos hidup yang rendah.

Dengan kenaikan terbaharu harga petrol RON95 adalah RM2.10 seliter sementara harga diesel adalah RM2 seliter. Harga petrol RON97 dinaikkan 15 sen kepada RM2.85 seliter mulai hari ini.

Bagaimanapun, dengan peralihan masa jumlah subsidi semakin meningkat dan subsidi menyeluruh yang tinggi tidak dapat ditampung dalam jangka panjang.

Sebagai contoh, pada 2007, kerajaan membelanjakan RM40.1 bilion dalam subsidi untuk mengawal harga. Pada 2009, lebih kurang 22 peratus perbelanjaan kerajaan adalah pada subsidi, dengan subsidi petrol sahaja mewakili 12 peratus daripada jumlah itu.

Dan bagi peruntukan subsidi berjumlah RM30 bilion pada tahun ini, subsidi bahan bakar sahaja berjumlah RM24 billion, komponen terbesar dalam peruntukan berkenaan.

Berikutan pemberian subsidi ini, rakyat Malaysia tidak begitu terkesan walaupun harga minyak dunia naik mendadak. Tidak seperti rakan mereka di Indonesia yang mengalami dugaan besar apabila harga minyak meningkat 33 peratus sekali gus kira-kira tiga bulan yang lepas.

Ahli ekonomi dan institusi ekonomi dunia telah lama mengingatkan Malaysia akan bahaya tanggungan subsidi dalam jumlah besar dan bahawa negara perlu mengkaji semula pendekatannya dalam membantu rakyat.


Perlu Ada Cara Lebih Berkesan Dalam Membantu

Oleh itu, satu daripada alternatif adalah untuk mengguna pakai kaedah bantuan tunai berterusan, mirip kepada kaedah yang dilaksanakan di Singapura, Hong Kong, Macau dan juga Brazil, yang terkenal dengan "Bolsa Samilia", dan Mexico pula dengan keadah "Oppurtunidades".

"Bolsa Samilia" merupakan satu program yang cuba menangani kemiskinan dalam jangka pendek melalui pemberian tunai dan memerangi kemiskinan jangka panjang dengan meningkatkan sumber manusia di kalangan golongan miskin menerusi pemberian tunai bersyarat.

"Oppurtunidades" disasarkan pada pembasmian kemiskinan melalui pemberian tunai kepada keluarga-keluarga kerana menghadiri sekolah, mengunjungi klinik kesihatan serta menerima bantuan zat pemakanan.

"Di Singapura, bantuan tunai seumpamanya dikenali sebagai Skim Bantuan Awam (Public Assistance Scheme) kerana kerajaan republik itu tidak menyediakan subsidi untuk memastikan harga rendah bagi barangan keperluan dan khidmat," kata Ivanpal.

Kira-kira 2.1 juta warga Singapura menerima manfaat daripada skim ini dengan mereka berpendapatan $24,000 (RM60,877) atau kurang setiap tahun dan mereka yang tinggal di rumah-rumah dengan nilai sewa tahunan sebanyak $20,000 (RM50,730) atau kurang menerima tunai $100 (RM253) atau $250 (RM634) setiap bulan.


Akan Ambil Masa

Bantuan tunai lain yang dihulurkan oleh kerajaan Singapura termasuk Medisave 'top-up' yang meliputi 85 peratus daripada warga Singapura berusia 65 tahun dan ke atas serta rebat utiliti bagi lebih kurang 800,000 isirumah Lembaga Pembangunan Perumahan (HDB).

"Bagaimanapun, kita tidak dapat melakukannya semalaman. Sebagai contoh, pengurangan drastik pada subsidi bahan bakar semasa akan membawa impak besar pada penduduk, dengan kos kehidupan melambung kerana harga barangan dan khidmat meningkat dengan ketara. Ingat apa yang berlaku pada 2007, apabila harga minyak naik mendadak sebanyak 80 sen seliter selepas harga minyak dunia mencatatkan satu rekod baru?

"Oleh sebab itu semasa kita menstruktur semula subsidi bahan bakar itu, jumlah tunai yang diberikan melalui BR1M juga akan dilaraskan dan ditingkatkan secara berperingkat sehingga ia mencapai RM1,200 daripada angka RM500 sekarang ini," tambah beliau. - Bernama

Tiada ulasan: